Wednesday, 23 March 2016

sosiologi beza, psikologi beza.

bismillah. 

a lil bit stress harini so i decided to write. mungkin otak penat fikiir bende berat kot. (siriusly bende dakwaah memang bende berat+memikirkan  diri sendiri yg memang berat dengan mcm2 jahiliah) so aku nak tulis bende ringan je lah. ok untuk entry kali ni aku bagi tajuk...seperti tajuk di atas *sukahatiaku

kadang2, bila bersosial banyak bende kita boleh perhatikan. atau dengan kata lain, aku peratii je. so berdasarkan  pemerhatian aku, dapatlah aku konklusikan bahawa cara hidup/sosiologi/apeapeje lah seseorang mempengaruhi kematangan dan cara fikir. berdasarkan pemerhatian aku yg picisan lah. 

contoh, segelintir remaja umur 18 yang masih bersekolah, dengan segelintirremaja umur 18 yang dah  di ipt, cara fikir beza. yg masih sekolah, (berdasarkan pemerhatian aku), kurang berani membuat keputusan, ragu2, dan sedikit nilai kebergantunggan yang agak tinggi pd keluarga. contoh, taakut nak buat keputusan/ nak ke mana2 pun takut2 nak naik bas . tapi bebudak ipt, dah terkedepan,  lebih berkeyakinan untuk membuat keputusan sendiri dan xde masalah kalauu bapak xdapat hantar ke tempat yang dia nak pegi. *ok huduhnya contoh. 

contoh pelajar yg biasa pegang jawatan/terlibat dengan kerja itu ini, berbanding pelajar yang fokus dengan study saja, juga berbeza cara fikir. contoh, ada orang sudah boleh manage syarikat sendiri, urus kewangan dan keluar masuk duit dalam skala besar, urus organisasi, kemahiran sosial yang lebih tinggi dan sebagainya, sedangkan ada orang lain xhado idea langsung tentang tu.

student dengan orang yaang dah bekerja pun berbeza, walau sama usia.  walaupun hakikatnya mungkin yang dah  kerja tu cuma gunakan sijil spm, tetapi kadang2 mereka lebih matang berbanding student yang belum turrun padang dalam profession yang sebenar atau belum cukup keterlibatan dalam bidang yang terlibat. eh 

 kematangan dan kesediaan otak berfikir dan bersikap lebih bersedia tu terbina dengan tidak semena-mena denggan sedikit 'paksaan' atau desakan keeadaan. tu berdasarkan pemerhatian aku laa dan aku pernah jadi begitu tensyen sekali berhadapan dengan segelintir orang yang xsama cara fikir. *nampak sangat aku yang xmatang, sebab semua orang berbeza2 dan kita yang sewajarnay kreatif mendepani kepelbagaian. 

*contoh berdasarkan pemerhatian aku saja 

ok berdasarkan kisah2 terseebut, aku menjadi terfikir2. mesti orang lain perati je sikap aku, dibandingkan dengan member yang dah kawen. aku sedar  perangai aku masih kebudak2an, sedangkan kawan2 yang dah kawen dan ada anak semua bersikap lebih agak sedikit matang dengan tanggungjawab yang terpikul. aku rasa la. dan aku sungguh segan bersikap kebudak2an walaupun aku tahu itulah aku. jadi aku rasa aku kene cepat bersikap matang *hello bukan kawenn k. 

tapi tapi tapi, harini dengan bangganya aku telah dijemput menghadiri  mesyuarat tuuutttt wanita daerah pontian. walaupun aku diamanahkan baca quran je dan xterlibat secara langsung dalam perlantikan jawwatankuasa dan sebagainya. tapi aku nak bagitahu. hei hei aku dah wanita sekarang. meeting dengan macik2 tau ite. bangga ite dah join group macik2. sebelum ni meeting belia je.  yeah yeah aku dah matang yeah *lompat lompat. 

tiba2 balik terus demam sebab banyak melompat cuaca panas kot. okbai. 
*aku redha dengan demam ni, orang matang kan redha dan optimis kan kan. 

assalamualaaikum

No comments:

Post a Comment