Tuesday, 1 December 2015

demi semua yg aku sayang

aku ketakutan dan aku tertekan.

keadaan jadi lebih buruk kalau aku fikirkan.

jadi aku kene tidur daripada fikir bukan-bukan.

wlaupun mementingkan diri.. tapi aku tahu itu yang lebih baik untuk aku.

please stay tuned. i just need a little time.

please forgive me.

aku akan datang balik dalam wajah happy, sihat dan cantik di hadapan semua orang.  =)


credit

Friday, 27 November 2015

tanya sama itu guru.

Assalamualaikum anak2 dan cucu2 smua,sblum nenek left,ingin nenek brbicara beberapa baris kata,,ilmu yg kalian ada smuanya benar,tapi cubalah renung jauh k dlm diri,adakah ketenangan dan kebahagiaan yg abadi d situ,jika ada alhamdulillah,jika masih bercelaru,tuntut lah lg ilmu kerna ilmu Allah tiada berpnghujung slagi kamu masih bernafas,,nenek left kerna nenek ni dah brusia,tak larat nak baca dan padam mesej yg byk,,moga rahmat Allah nyata atas kamu smua,slm syg dr nenek.
Ni daripada group wassap. Aku sangat terkesan dengan nasihat dia. Well well. ‘jika masih bercelaru,tuntut lah lg ilmu”. Kena sangat dengan jiwa aku yang sedang bercelaru. Rasa ada lagi yang belum settle.

Tapi realitinya, hidup xsemudah yang kita mahukan. Nak tuntut ilmu pun tak semudah mudah. Lagi2 kita sedang deal dengan manusia. Yang pelbagai kefahaman dan cara, ilmu dan hikmah.

Pernah aku berbincang2 dengan seorang guru yang aku kagumi. Dan sesuatu yang pelik yang aku temukan hasil perbincangan. Katanya zikir yang aku amal terlalu berat, belum sesuai dengan aku. (ziikir La ilaha illallah) katanya mulakan dengan istighfar sebab tubuh aku berceelaru dengan zikir yang berat. Aku sungguh tak mengerti dan ini membuatkan aku tertnya-tanya, dan bercanggah dengan kefahaman aku tentang agama islam selama ni. Malangnya bila aku bertanya dan bertanya.. (aku kaitkan dengan dalil dan hadith zikir tersebut) tiba-tiba orang tu marah dan meninggikan suara pada aku. 

Persoalan aku tetap belum terjawab dan dia still teruskan suruhannya (mengatakan tindakan cara zikir aku salah, sepatutnya mula dengan istighfar sebanyak berapa ribu kali entah). Aku tanya, “jadi sampai macam mana baru aku boleh mula ziikir lain”, lidah kamu sendiri aku tahu bila kamu sudah bersedia…(sebenarnya aku cannot brain, tapi tak boleh tanya lebih lanjut sebab dia emosi) *aku ada sebab yang kuat kenapa aku sukakan zikir La ilaha illallah itu. Kadang-kadang dalam tidur aku berzikir itu dan aku terbangun di tengah malam. Aku tenang dengann zikir tu sebab, maksudnya. Ilah. Salahkee nak beramal dengan zikir yg aku cinta, daripada aku xberzikir langsung??

*aku fikir, mungkin cara aku tanya yang silap..(kurang beradab atau macam mana) membuatkan dia marah.. xapa, jadi aku elakkan untuk bercakap lagi soal itu untuk elakkan pergaduhan.

Malangnya… banyak perkara lain yang dia nasihatkan aku.. (dalam pelbagai hal) dan bila aku tanya lagi  (sebab nasihatnya kebanyakan bercanggah dengan agama islam yang aku belajar selama ni), soalan aku tidak berjawab dan diakhiri dengan dia emosi dan meninggikan suara.

Kesimpulannya, aku mencari guru lain. Mungkin kami xserasi bersama. Huhu.

....................................................................................................................

Guru lain yang aku jumpa, sikap lebih kurang sama seperti dia. Menyuruh aku beramal dengan sesuatu perkara (zikir)tetapi dia seolah mewajibkan aku untuk beramal dengan zikir itu. Aku katakan, aku cuba nak istiqamah dengan amalan aku dulu.. yang guru aku ajarkan (Tn. Isa bin Man- iaitu baca quran 1 juz sehari). namun entah macam mana nak cakap ye… seolah mewajibkan aku dengan amal yang dia sarankan. *aku bersangka baik, mungkin dia cuba latih aku………..*tapi aku rasa dipaksa adalahh huhu. Siap cakap(pada ketika lain) *biarkan luncai dengan labu-labunya untuk orang yang tak nak berzikiir seperti yang diajarkan. Allahu. 

Aku rasa beliau keras sangat, mungkin kami xserasi bersama. huhu lagi. Atau aku yang salah faham. Enntahlaa. Tapi susah untuk aku beramal sebab manusia. Aku nak beramal kerana allah.

.....................................................................................................................

Ada guru lain pula.

Pun lebih kurang sama. Tak menjawab sebaliknya emosi, meninggikan suara, memotong percakapan aku dan mengatakan aku begitu dan begini. Mengatakan aku mempertikai.. allahu. Aku tak tau la cara aku cakap/bertanya itu  mempertikai atau bagaimana. Aku betul2 nak cari kebenaran.  Jadi hati aku belum tenang dan belum cukup puas dengan jawapan yang diberi, maka sebelum aku ikut aku cuba untuk fahamkan betul2 dan tanya apa saja yang aku xfaham. 

Dia enggan menjaawab, sebaliknya mengatakan.. belajar dulu. Ambil masa. Aku tanya macammana nak belajar.. u yg ajar  so i tanya la u untuk belajar….. xde jawapan, dan, dia emosi………..adui lagi. Kalau rasa aku belum sesuai untuk belajar ilmu anda yang tinggi itu, maka kenapa u kongsi ilmu tu pada I awal2 lagi.. aku pun xfaham. Mungkin dia mahukan orang yang dengar sahaja dan patuuh tanpa bertanya.

Hmm, itu sungguh bukan aku. Dalam quran banyak kisah malaikat bertanya, nabi bertanya, dalam hadith pun ada kisah sahabat bertanya… huhuhu… aku yang jahil ni lagilah banyak yang perlu ditanya.

.....................................................................................................................
Ada guru lain pula

Lagi pelik ajarannya. Dikata yang pelik2 yang tak pernah aku belajar tentang sislam sebelum ni. Katanya nama sebenar nabi Muhammad itu lain. Argh. Aku bertambah pening. Cara penyampaiannya adalah ‘haiii, nama nabi Muhammad takkan tak tahu?? Kata kenal nabi?? Cara mengajarr adalah sarkastik dan perli-perli aku.. Aku tanyakan.. mana sumber dia.. katakan nama nabi Muhammad sebenar adalah begitu dan begini.. lalu dikatakan sumbernya di tingkat 6 bawah Vatican Italy.. haaaa? 

Adeh.

Banyak persoalan yang aku kemukakan… jawapannya kurang memuaskan hati aku. Adui laa. Apekah ini. Aku mencari guru lain, lagi. Guru yang boleh mengajar aku, tanpa emosi. Tanpa marah-marah. Mengajar dengan tenang dan benar2 mahu muridnya faham.
.....................................................................................................................

Ada pula, lagi satu.. ajaran baru… tapi agak berahsia.. aku tanya, apa yang diperjuangkan pun.. dia tidak mahu kongsikan pada aku. Aku cakap.. kalau xnak tterangkan xpe.. aku boleh tanya orang lain yang sudi terangkan.. tapi dinasihatkann aku pulak supaya jangan taksub sangat mencari ilmu, nanti sesat………….(aku cannot brain.. kalau dia ada ilmu yg bnar, kenapa xmahu kongsi.. dan kalau takut aku sesat, kenapa tidak ditunjukkan guide mana untuk aku cari ilmu tu) Tak apalah… aku fikir ilmu tersebut exclusive untuk orang2 seperti dia. disebabkan  dia emosi…maka aku pun.. “xapalahh good for u”. *kebenaran xdapat disebarkan.
.....................................................................................................................
Kenapa ya, aku tak tahu, mungkin aku yang silap, mungkin dia yang silap. Entah. Aku benar-benar tak tahu. Akku nak cari kebenaran. Pasti aku hujah dan perbincangan. Namun malangnya perbincangan tak dapat diteruskan sebab.. emosi.. marah-marah. Janganla marah ambe. Ambe jahil, ambe dahagakan ilmu. Kita kan sama-sama nak cari kebenaran. Nak cari redha tuhan. Jika aku salah, aku ikut yang benar....

Aku sungguh terkilan. Sudahlah tidak dapat jawapan. Ditinggalkan aku dalam keadaan tertanya-tanya, keliru dan berasa diri salah, berasa diri jauh dari tuhan, berasa segala amal yang aku buat tak diterima(sebab aku thiqoh kat diorang). Beberapa hari aku tingggalkan quran, tingggalkan zikir tinggalkan tarbiyah. Sebab apa? Takut silap. (dah dikatanya zikir tu xsesuai dengan aku. Guane)
Lama-lama aku fikir, aduh, aku sembah apa sebenarnya????????

Aku cuba list down baik2. Apa sebenarnya masalahnya. Sebab aku memang celaru masatu. Siap buat status fb *aku nak merdeka dengan tuhan aku!.
Baru la aku sedar. Segelintir orang.. bila tak tahu nak jawab hal agama.. mudah memberi alasan..
1)      Belum sampai masa untuk kau dapat ilmu tu.
2)      Bende ni perlu berguru, xboleh sembarangan (dengan kata lain.. tanya org lain beb)
3)      Jangan banyak tanya….
4)      Jangan melampaui batas akal dalam berfikir.
5)      Dll.

Pendapat aku pula
1)      Masa akan tiba dengan usaha
2)      Abis anak murid/anak aku tanya, “jgn tanya aku, tanyalah ustaz sekian2 tu nak” abis kalau ustaz tu mati? *sory kasar ye,
3)      Nabi ibrahim pernah bertanya.. adakah ini tuhan.. malaikat pernah bertanya.. kenapa engkau hendak ciptakan manusia. Sahabat pernaah bertanya nabi … nabi pernah bertanya sahabat2..
kisah bani israil dalam surah baqarah, bertanya tu sebab lain… aku bertanya sebab nakkan jawapan.. tapi still, ada jawapan bagi setiap persoalan. Paling2 pun jawapan sahabat pada nabi ‘allah dan rasulnya lebih mengetahui’… (ilmu aku terbatas, setakat yang aku tahu, xde larangan bertanya, aku sedia dengan hujah lain, jika ada)
6)      Jangan melampaui batas berfikir.. (macam mana nak tahu batas sampai mana) tolongg listkan aku skop apa yang tak boleh ditanya. Yang aku tahu Cuma tak boleh bertanya tentang allah.. (sifatt2 allah boleh kan). Lagi satu.. Jangan melampaui batas akal dalam berfikir,, tapi kita tak disuruh membataskan akal fikiran dari berfikir, betul?

Aku tak tahulah kalau-kalau nabi muhammad pernah jawab macamni masa mengajarr sahabat2. Ilmu aku sangat sikit. Kalau ada kongsikan.

Kemungkinan yang aku dapat simpulkan… jawapan sebenar atas setiap persoalan, mudah… (saya tak tahu). Tapi yang menjadi masalah bila, berbincang untuk menang, bukan untuk mencari kebenaran. Maka apa saja hujah tak mahu didengar, takmahu dilayan, dan dikatakan… “belum sampai masa untuk kau faham”.

Aduh. hinanya aku xmampuu nak faham apa2.. kalau aku diam saja.. mungkin dia rasa aku fahham. ? agaknya.

Dia marah2 aku.. padahal aku rasa aku yang patut marah padanya… sesukahati kata aku xsabar. Sesukahati kata tindakan aku salah. Sesukahati kata aku xsampai masa untuk tahu (xlayak). Sesuakahati kata itu dan ini pada tindakan aku. (sampai aku keliru nak beribadat macam mana-yang benar)

Aku nak cari kebenaran! Tahu kan bagaimana perasaan tanda tanya yang disimpan dalam hati. dah lasemua yang kau sampaikan tu mengubah cara pandang dan cara ibadat aku.  Kalau aku tak tanya, bererti aku tak fikirkan langsung apa yang kau perkatakan. Tapi……. Kau pula yang emosi..

Sudahlah. Aku benar-benar penat. Aku serahkan pada tuhan untuk guide jalan hidup aku. Alhamdulillah sekarang aku kenal seorang guru yang sabar dan menjawab segala persoalan aku, siap dengan dalil dan berbincang secara terbuka. Aku jadi lebih jelas dengan tindakan aku.

Aku serahkan pada tuhan untuk semuanya. (Hari hari aku doa ditunjukkan jalan yang lurus) Mungkinn mereka betul, mungkin aku betul., mungkin dia silap, mungkin  aku silap. Moga-moga allah lindungi diri kita semua daripada merasakan diri hebat mahupun bersangka buruk pada orang dengan mengatakan orang tu belagak hebat.

Anyway, dulu aku pernah fikir,

“fokus baikkan diri.. kiamat tetap berlaku.... apa guna nak kaji habis2. org xsolat, still xsolat. org derhaka.. still derhaka. 

apa guna nak kaji. Huahua.

(fikiran dulu2, tentang kiamat)

Sampailah aku sedar.. semua ilmu adalah mulia untuk dipelajari/untuk dikaji. Xperlu pandang remeh/pandang rendah pada ilmu orang lain/pada iltizam orang lain untuk menuntut ilmu. Kalau xmampu tuntut ilmu yang sama, raikan orang lain.
Yang penting.. bagaimana ilmu tu beri kesan pada akhlak dan iman kita.

Okdah.
Aku mungkin betul, mungkin silap. Aku terbuka dengan sebarang perbincangan.. asalkan dengan emosi yg stabil dan akal yg waras.


Sunday, 22 November 2015

ostajah toward ustaziatul alam.

dulu2 aku selalu wasap/mesej/pm fb memana ustaz/ostajah terdekat untuk bertanyakan banyaakkk soalan2. 

1) bila kat tempat belajar,jarang dapat bersemuka untuk berbincang. 
2)bila berbincang di kelas, xdapat berbincang lama sebab kena fikirkan yang kita belajo sekelas, bukan aku sorang nak belajo. (nak bertanya pun kene agak2 jugak)
3)nak telefon-masalah kredit la pulak =p

namun agakk terkilan, sebab  tak semua ustaz/ostajah suka/selesa berbincang bab agama di media. kebanyakan persoalan yang diajukan hanya krik2... tiada sebarang respond dari ustaz/ustazah yg aku tanya.. *sebenarnya kalau xnak jawab.. respond 'xnak jawab' pun better kot =p sampaila aku keekadang fed up.. sebab bagi aku maksud ustaz/ustazah tu adelah rujukan.. (seharusnya mudah untuk kita rujuk).. yg aku faham laa.. macam maksud ustaziatul alam (rujukan alam). huhu.

memikirkan hal itu, bila murid2 mintak no telefon(last day intern), aku bagi je.. mudah2an sedikit sebanyak boleh berkongsi manfaat/perkongsian/peringatan ke ape ke kann.. (hajat di hati begitula)

namun.. namunn.. er. barulah aku sedar yang hobi murid2 aku adalah bertanya 'cikgu tengah buat ape tuu'. kalah pakwe makwe(ok jugak la. jadi peringatan jugak.. kalau cakap tengahmengaji tadi.. *insaf sikit murid, kalau cakap.. tengah tengok katun ni.. *mau kene 'ostajah akhir zaman betul ni'

anyway.. 
bersyukur sgt2 diperkenalkan dengan bathamim. dan diperkenalkan dengan guru yang banyak bersabar dengan aku. *mudah2an sabar tu berkekalan. amin. 

ok tu je nak cite. 
*sudut pandangan  peribadi aku yang boleh jadi betul dan boleh jadi  salah. 

Thursday, 12 November 2015

feel so blessed :')

 i feel so blessed. banyak perkara semakin baik.

hari ini aku bangunn pagii2 dalam keadaan allah bangunkan dan sempatkan aku untuk qiam.

hari ini allah hidupkan aku dalam keadaan masih ada air mata untuk menangisi dosa.

hari ini aku terpijak ubat stapler tapi kaki xberdarah pun.

i feel so blessed dengan diri aku sendiri  walaupun banyak sangat dosa yang aku buat dan xlayak untuk apa pun.

i am so blessed. Ya Allah.. ini aku ni............hanya Engkau yang mengetahui bagaimana sebenarnya aku.. danEngkau yang mencatuurkan aku... dengan jalan2 yang aku perlu tempuh

Wednesday, 4 November 2015

task jawi bebudak

Image result for jawi
credit

masetu kelas jawi. jadi aku bagi task menulis karangan dalam tulisan jawi. *exam dah lepas, jadi aku mengajar murid ikut sukahati aku.di samping aku nak kenal lebih sikit murid2 yang aku kasehii ini. aku suruh diorang buat karangan bertajuk 'ujian terbesar dalam hidup saya'. 

kenapa aku pilih tajuk tu, sebab ape2 yang berlaku pada seorang budak di usia kanak2, sangat mempengaruhi perangai dia sehingga dewasa, dan apa yang dia  tulis, sedikit sebanyak menunjukkan bagaimana dia. 

lepas baca tulisan2 mereka, aku rasa sebak, nampak laa gaya tulisan, perasaan dan kesedihan yang diorang tanggung tu. *walaupun usia  baru 10 tahun. macam2 ceritanya. ada yang ada penyakit.ada yang kematian haiwan peliharaan. kematian org tersayang ada yang hilang di pasaraya, ada yang excident dan macam2 lagi lahh xkan aku nak kene taip semua pulak.  

cerita ada yg kelakar( camne boleh salah tajuk budak ni) tapi banyak yang sedih la. *try empati la acah2nye,   

tapi, ada satu cerita paling sedih sekali antara yang sedih2 tuu. 
*apesal teruk bebeno jawi korang, siapa yang ajar jawi huh huh? aiyoyo. 

Friday, 21 August 2015

vaksin

bebudak kecik, diberi vaksin supaya ada imun dengan panyakit2. so that sistem tubuh dia, cell darahputih dia boleh detect dan protect sistem tubuh bila kene penyakit tu sebenar. (betul ke, sorry doktor kalau salah betulkan). 

semalam kelas bincang kursus guru dan cabaran semasa, tajuk stress. bagaimana atasi stress. bila orang dah biasa berhadapan dengan kerja yang banyak, lama2 dia boleh adapt dan urus tanpa segelumit stress, berbanding orang yang hidup selesa tetiba diberi banyak tugas dan tanggungjawab. ala-ala alah bisa tegal biasa (cam vaksin camtu kot). so orang yang dah biasa pikul banyak tanggungjawab, lebih matang dalam mengurus tugas. 

perbincangan kritikal berkaitan hal agama dll jugak boleh menjadi vaksin. orang yang biasa ikut sjaa, bila tiba2 diprovok dengan isu pegangan, boleh menjadi ragu dengan pegangan sendiri. ataupun, boleh menjadi emosi bila xdapat menjawab provokasi/soalan yang diajukan. tapi orang yang berfikir kritikal berkenaan hal pegangan dan cara hidup, atau terbiasa hidup dalam kepelbagaian pegangan tapi masih utuh berpergang dengan ajaran agama sendiri, bila ditanya/diprovok dengan soalan, dia ada jawapan bahkan dia jelas dengan setiap pilihan dan tindakan dia dalam menyembah tuhan. pon dikira vaksin la kan. 

bole ke bole ke?

just a lil silly opinion. 
kbai assalamualaikum. 

Tuesday, 11 August 2015

penghargaan dan kegembiraan gituh,

Assalamualaikum dan haiiiii.
credit.
Macam ni ceritanya, ada tiga kegembiraan untuk satu hari, Jadi arakian itu aku akan share harapan keinsafan doa dan ape2 ajelahhh mudah2an bermanfaat. Harap sama2 aminkan.


First of all, sorang demi seorang menerima hidayah Islam. Lalu kita bagaimana?adakah meningkat tahap iman dan kefahaman kita? Dan yup, Bukan tugas kita mengislamkan orang, tapi tugas kita adalah berkongsi keindahan dan menjelaskan apa itu islam, orang nak ke xnak, itu pilihan dia. 


Second, mudah2an Allah kuatkan hati anda dan aku yang terlibat dengan usrah supaya istiqamah dan bermujahadah memberi komitmen dalam tarbiyah (dirisendiri) khususnya sehingga akhir hayat huaaa :’)


Third, Mudah2an penerima saguhati (org2 yang kehilangan laptop dan barang2 lain dalam tragedy pecah rumahbeberapa bulan lepas) menjadi lbih bersyukur beriman dan bertaqwa kepada Allah dan menggunakan hadiah ini ke jalan yg diredhai camtuha. Mudah2an semua penyumbang dan seisi keluarga sentiasa diberkati Allah, dimurahkan rezeki, ditetapkan iman, dipermudahkan urusan donia dan akhirat dan mudah2an dianugerahkan syorgaaa. Amin :’)


Alhamdulillah wasyukurilah. Jazakumullah semuanya. Wassalam. 

Monday, 20 July 2015

hobi : tanya

Assalamalaikum dan hai.
Sekadar pemikiran picisan yang aku cuba perjuangkan malam ni.

Kata-kata yang hidup adalah kata-kata oleh orang yang sanggup mati dengan kata-katanya.

Ok yang atas tu sekadar intro, aku xreti la nak set induksi macam mana, jangan la nak maki sangat ah xpenah Nampak bebudak baru nak up cuba menulis ke, hok aloh. Ni la orang kita nak dhengkii aje.huahua.

Macam ni ceritanya. Berdasarkan yang aku faham la menurut kefahman yang sedikit ini, sesuatu ilmu atau kefahaman tu harus telus,tiada selindung selindung, tiada rahsia-rahsia. Bila rahsia-rahsia, seumpama, bukan mesti tapi seumpama ada sesuatu kebatilan/ kesalahan/ ketidaktelusan yang cuba diselindungkan. *perasaan aku saja atau aku yang xfaham.  

Contoh hal duit,,
     temah : nah duit. 
     tipah : weh banyak gila, mana dapat
     temah : sorry, rahsia, aku xbole bagitahu. amek je duit ni.

  orang mungkin syak hang mencuri ke menang loteri ke apa ke. Xgitu maktemah?
credit. why am i here?

Sebenonye cenggini. Aku sangat terinspirasi dengan cerita PK *kalau xpenah nengok mohon dapatkan di pasaran sekarang. Eh. Dan sekarang aku berpegang dengan keyakinan bahawa, tidak salah untuk tahu salah untuk tidak tahu 

Sebagai contoh, aku sebagai cikgu yang mengajo bebudak sekolah rendah tentang subjek agama. Direct aku citer, suatu hari aku mengajo tajuk mandi wajib. Masuk bab, perkara yang menyebabkan mandi wajib.masuk bab keluar mani dengan sengaja la, bersetubuh la, haid dan nifas laa. Secara automatiknya akan timbul persoalan dalam kepala hotak bebudak akan apekebende yang dimaksudkan dengan istilah-istilah tersebut.

Sebenarnya murid yang tidak bertanya paling aku risaukan sebab nanti diorang entah fikir apa-apa atau google atau search entah apa-apa. At least kalau murid Tanya, cikgu, &*^$ tu apaa? Bole la aku tahu apa yangdepa xfaham dalam masa sama bole la aku terangkan apa yang patut serta tak dilupakan nilai agama dan apa-apalah yang bolehdan tidak boleh dalam agama.

Dalam hal lain.perrsoalan murid buatkan aku tahu yang diorang berfikir dan tidak menyerap bulat-bulat apa yang aku bualkan.

Bagi aku, sebagai cikgu, murid is murid. Mungkin cara Tanya kekadang kuajo macam mintak penampo. Cikgu, kenapa pulak saya kene pakai tudung, panas la cikgu. Mak saya pun xpenah suruh saya pakai tudung. Camtuha kau.

Soklan dia, kenapa kene pakai tudung je. Jawab je la kenapa.  Awat nak takut-takutkan dia, dosa neraka dosa neraka. Jangan la buli budak di saat budak percaya kita. Kalau cara bertanya yang tidak betul, itu hal sikap, yang boleh diperbaiki dengan didikan.

 ‘Awak jangan jadi macam kaum bani Israel yang banyak bertanya.’

 sekali lagi aku ketengahkan, jawapan ini bakal bawak impak besar terhadap cara fikir seseorang.

‘cenggini citernye duhai muridku, Allah dah bagi garis panduan kepada kita, sebab Allah sayang kita. Allah dah bagitau berpakaian macam ni, tutup itu tutup ini. Allah kan cipta kita mesti la Dia tahu mana yang terbaik untuk kita. Kalau xde guideline mana kita nak tahu pakaian guane yang terbaik. Definisi sopan setiap orang beza2 duhai muridku. Awak suka xkalau orang tengok bahagian itu ini pada badan awak blabla.
Image result for budak kecik pakai tudung
credit.


Oklah babai. aku mungkin betul aku mungkin silap. kalau nak tegur bole aje tapi tolong baek sikit perangai aku tumbuk karang.eh

jangan tanya, belum sampai tahapkamu lagi. nanti kamu gila HAHA

Assalamualaikum. 
tag lama : ituini

Sunday, 19 July 2015

bekal amal

Assalamualaikum hai. La ni aku nak bercerita dari sudut pandang bebudak usrah. Terlebih dahulu selamat hari raya diucapkan. Tang maaf zahir batin nanti dulu. Klise la ucapan ni.huahua.

credit. motif: xde

Macamni ceritanya. Aku citer direct je. Salah satu elemen yang pasti ada dalam usrah *yang aku ceburi la, adalah mutabaah amal. Mutabaah amal ni biasanya task atau amanah yang diberi oleh naqibah dan kemudiannya disemak oleh dia.

Biasanya mutabaah diberi mengikut tahap/keesanggupan bebudak usrah bawah jagaan naqibah tu. Sebagai contoh, solat awal waktu, atau solat sunat, atau tadarus 1 muka, 5muka, 1 juz, attau qiamullail seminggu sekali. *lagi sekali diulang, mengikut tahap anak usrah tu.

credit google. contoh mutabaah. 
kat atas tu contoh, nak tengok lain google je. boleh edit ikut sukahati engko. Menurut pengalaman aku, tiapkali usrah, naqibah akan Tanya sensorang, buat itu, ini x. ada dengan ukhti tu pulak, caranya, dia akan suruh kami pejam mata, dan dia Tanya, siapa yang qiam malam tadi, so siapa yang buat angkat tangan. Siapa dah istighfar at least 100 kali.so siapa yg buat angkat tangan. Atau cara lain, buat satu group wassap yang semua ahli kene update tick yes or no pada amal-amal tertentu.

Last2 kita akan malu untuk tidak buat.

Ok biasanya mutabaah ni diselaraskan dan mengikut persetujuan bersama.makin lama mutabaah akan meningkat, seperti hafal surah demikian demikian dan sebagainya. Mutabaah juga merangkumi banyak aspek seperti riadah/sukan seminggu sekali, atau bina persaudaraan dengan orang baru, atau belanja orang dll yang bukan saja memberi manfaat untuk diri tapi jugak untuk orang lain.

Ok satu bende yang aku nak highlightkan di sini adalah, mase kecik2 comel2 muda2 dulu, mak bapak akan sentiasa Tanya, dah solat belum blabla, pose xharini blabla. Nakal kene rotan atau kene cepuk. Cikgu2 pun selalu buat cek, siapa yang solat cukup 5waktu sehari semalam. Dll. Yang mana tu secara tak langsung membantu kita menjadi solehah dan ‘beriman’ walaupun kita xberapa faham kenapa kene solat/puasa dll. Tapi ya.ada orang akan jaga dan sentiasa ingatkan dan care pasal kita. Abistu laa ni, dah tua2 ni,ada sesiapa nak Tanya, solat xhari ni, puasa cukup x? ada kee? Hmm.. ada mungkin ada, tapi lebih kepada ‘dah tua, pandai2 la jaga diri sendiri. Tanggung dosa sendiri kan. Kan kan.’ So, tadaaaaa. Baguih xbaguih ada mutabaah ni? At least bila kita kian hanyut dan mereput, adalaaa yang ingat2kan dengan niat uhuwah fillah Abadan abadaa gituhaa.

Tapi satu beza/ uniknya, penekanan tentang amal (tarbiyyah zatiyah) ini adalah, untuk apa perlu beramal begittu begini. Asal solat 5 waktu, mengaji mana mampu, xbuat bende keji sudahlaaahhh. Xperlu la banyaknaw mengaji, kene bersedekah pulak, aku nak kumpul duit la woi atau apekebende suruhan amalan yang hellloooo, kenapa aku kene buat itu hah hah??

Beb. Macam ni ceritanya. Untuk tujuan apa join usrah tu(perbaiki diri) kita bukan sekadar nak baik sendiri. Tapikita nak membina keluarga, nak melahirkan anak2 dan membina generasi yang hebat, nak membina negara dan tamadun* blablabla n bukan sekadar bual kencang tapi adalah suatu citaa besar yang sedang diusahakan bersama ß ni. Sangat memerlukan kepada jiwa dan hati yang hebat hubungannya dengan tuhan.

Jadi, adalah xklako, kalau ko nak mengubah diri dan masyarakat kepada lebih baik, tapi ko sendiri amalan sepele dan picisan tanpa sebarang usaha untuk ditingkatkan. Itu adalah sungguh xklako. Bahkan agak menyedihkan.

Silap-silap ‘dakwah orang konon, solat lintang pukang, quran entah ke mana’ hanyut dan mereputlahhh.

Jadi apa yang aku cuba perjuangkan?


  • Seesetengah orang, beramal untuk masuk syurga.
  • Tapi sesetengah orang, beramal, untuk jadi bekal, agar mampu bawa orang ke syurga.

Ok, aku akhiri dengan ucapan mahap zahir batin salah silap makan minum harap dihalal.
Aku mungkin betul dan aku mungkin silap. Aku terbuka untuk sebarang teguran asalkan tegur secara sopan santun dan cantik menawan.

anyway sesiapa nak beli stokin n handsock kiut miut, bole pm for details. eh eh.
InstaSize_2014_11 _ 205530
credit. 1m4u
Okbabai assalamualaikum.



Wednesday, 17 June 2015

newbie bathamim

bismillah, Assalamualaikum and hai.
ambil masa sikit here. untuk memandu hati camtuha. 

macam ni ceritanya. 
saja aku nak share pasal ni so that lepas ni tak payah nak bukak mulut lagi bila orang tanya*nampak no malas tu. aku rajin sebenarnya, amin. 

aku nak citer pasal bathamim. cerita yang orang tertentu tak patut tahu *you know what i mean. 

memula tu aku jumpa dulu tok gurunye. memula niat nak tahu je. inkuiri mendarah daging la konon2. aku ulang sekali lagi, 'nak tahu okeh bukan nak'. so glad la hatiku ini kan, bila ada yang sudi ajar n jawab semua soalan aku kan. terasa diraikan cmtuha terimakasih terimakasih *lambai gaya diva. perasaan dia cmni beb, ala-ala macam non muslim yang nak tahu pasal islam, yang banyak bende tak tahu dalam masa yang sama, takut2 dan terfikir-fikir, betul ke tak betul ke betul ke tak betul kee (ulang lagi) ape yang aku ikut ni.  *macam ada pengalaman jadik non muslim jeh??)

of course la, bila nak tahu pasal sesuatu bende yang kita tak tahu, kita sewajarnya tanya pada yang betul-betul orangnya kan. nak tahu pasal math, tanya cikgu math. nak tahu pasal islam, tanya kat orang  islam+know how to present islam kan.eh. so bagi mengelakkan aku bersangka-sangka dan terpedaya mahupun berlaku tidak adil, maka aku tanya la pada tok gurunyaa. takkan la nak tanya seberangan orang yang tak tahu apa-apa dan main agak-agak pula kan.

 so dengan kegigihan dan keberanian, aku usaha semampu supaya aku jelas betul tak betulnya bende alah ni. sebab tu aku beranikan diri jumpa tok guru yang 'entah siapa-siapa' ni. setelah berjanji untuk berjumpa, pagi itu kami berjumpa kat satu kedai makan sambil aku ditemani member aku yang baik hati, cuah namenye, cantik dan single, solehah pulak tu.  berminat nak jadikan isteri sila pm tepi. eh. ok berbalik pada cerita.

of course banyak soalan kan. sebenarnya kalau ko nak tahu ke taknak tahu ke, aku penah dapat award queen of question kat kelas huahuahuaaaaa eh ter riak pulak *for no reason. so dapat bayangkan x betapa banyak question mark dalam kepala otak aku? nak-nak lagi, bende ni sangat xpenah aku dengar sepanjang hidup, first timer la senang kata. ditambah pulak dengan macam-macam hal berkaitan dengan ancaman aqidah dalam arus globalisasi kini. pehh. cuak gak aku kalau-kalau tersimpang dari ajaran alquran dan sunnah. nauzubillah beb, sia-sia hidup kalau akhirnya syirik.

first of all, sekalung penghargaan dan terima kasih kepada KP Farhan n AGP Dzul Saie, *sorry kalau silap eja. sebenarnya aku banyak tanya bukan sebab apa. xde niat buruk pun, yang ada mungkin cara aku bertanya yang agak mengguriskan hati *sorry if that so. tapi sebenarnya aku nak tanya supaya aku ada stand yang kukuh dan ada jawapan bila ditanya, selain supaya aku sendiri jelas dengan pilihan yang kau buat. atau dengan kata lain, xgoyah beb. penat la hidup kan kalau asyik2 taqlid je kan. *banyak buat amal tanpa faham. 

ok tanpa membuang masa lagi, meh aku ceritakan. setelah sesi soal jawab dan penjelasan blablablablabla *(bla di sini menunjukkan tempoh lama) itu dan aku yakin dan thiqah la dengan ilmu ini, maka  aku pun bersetuju untuk diijazahkan. maka bermulalah jalan hidup aku sebagai orang yang mengamalkan bathamim. (amal la sangat pehh mujahadah beb nak istiqamah). semenjak aku mula amal bathamim, malam tu aku cm xbole tido. pelik tau kalau orang macam aku xbole tido. maksud, tengah tido2 tetibe terbangun yang tak bole tido. cmtuha. pelik tahu tak. memula aku ingat sebab xbole hadam lagi apekebende yang terjadik. (siapa bole percaya beb bila org nak tumbuk aku, tertolak sendiri ke belakang kan, sejak bila aku ade power aksen kamen bibibibi kan).ok tipu. *kebal dengan benteng, ask not judge please. 

and beberapa hari (boleh kira seminggu) lepas tu, aku mimpi bukan2 je. ada yang aku mimpi haiwan terkurung. ada yang aku mimpi kanak-kanak yang baik diam je. ada yang aku mimpi aku kene kejar dua makhluk hitam. ada yang aku ditindih n bertarung dengan sesuatu yang bila dalam mimpi tu aku ucap la ilaha illallah, baru makhluk tu lemah. aku pelik la kan apehal aku amal ayat baik punya tetibe kene ganggu pulak. so aku pun bertanya la kat tok guru tu.

aku pun bertanya dengan sopan santunnya akan kenapekah bende tersebut terjadi. sebab aku tanya naqibah aku, dia cakap better u tanya la tok guru yang ijazahkan you. ok tanpa membuang masa aku copy kan je la jawapan beliau kat sini.

Semua yang kamu sebut tu ada dalam senarai simptom gangguan kat belakang buku.
Tapi xpe. kamu teruskan buat amalan sbab kemungkinan gangguan tu dah ada lama tapi tak aktif. Cuma bila kamu mula buat amalan, gangguan yang selama ini tidak aktif mula rasa tidak selesa dan mula cuba menghalang kamu dari terus istiqomah.



Jangan pedulikan mimpi2 tu kerana itu adalah syaithan yang selama ni sering mempengaruhi kamu semasa melakukan kebaikan atau yang menimbulkan rasa waswas dalam hati kamu atau juga pelbagai sifat mazmumah lain. Mereka tidak akan senang dengan seorang hamba Allah yang cuba kembali kepada fitrahnya iaitu menyembah Allah dengan penuh harap dan keikhlasan.


Ramai yang memiliki gangguan baik yang kecil mahupun yang besar, akan menghadapi dugaan ini. Cuma mungkin sebelum ini kita dapat tepis hasutan mereka tapi mereka masih tunggu peluang terbaik. Kali ni mereka mula terdesak kerana kita memiliki keinginan untuk istiqomah dalam mengharap bantuan Allah. Maka kerana itu mereka mula memperhebatkan operasi.
Tapi jangan risau. Ini hanya diperingkat awal. Ia akan mula beransur hilang dan akhirnya terus hilang nantinya.

okeh. bila aku dah faham aku pun teruskan la amalan. nak dijadikan citer. beberapa hari lepas tu, hilang dah, xde dah mimpi bukan2. camtuha beb.

okeh. pahtu pulak. ada satu bende besar yang aku nak citer. ko tau x betapa apa yang aku lalui sebelum ni siriusly buat aku hampir mati. ye beb, aku xtipu. *muka serius mata tak berkedip.

ok part ni aku malas citer panjang, tapi ade dijelaskan la gak kat belakang buku bathamim tu berkenaan gangguan kejiwaan. gangguan kejiwaan yang aku lalui ni berbentuk apekebendentah aku pun tak tahu. teruk. entah kenapa takut xsemena-mena, agressif tak semena-mena, asyik nak marah2, garang untuk bende kecik. fikiran tak terkawal. fikir nak murtad, fikir nak bunuh diri, fikir nak bunuh orang, fikir orang semua jahat, rasa mcam ada yang bisikkan sesuatu, rasa macam nak suruh  bisikan tu diam tapi still berbunyi even dan tutup telinga. otak bertarung dengan jiwa blablbalaaa.

sampai aku menangis2 dan pukul diri sendiri. hentak kepala.  bila orang tanya kenapa, aku xde jawapan selain 'sakit kepala'. padahal... entah la. bukan sakit kepada tapi sakit otak. . dan macam-macam lagi aku malas nak citer tapi kalau ko penah rasa ko tahulah betapa sakitnya. terbelengu sangat. *certain orang je tahu ni sebab aku xsuka kelihatan lemah, bukan bermakna aku ketepikan orang sekeliling.

and somehow, sejak amal tu, rasa lebih okeh dan makin okeh.

sebenarnya sebelum amal tu, banyak jugak care aku amek bagi mengatasi masalah tu. aku cuba amal mathurat, amal qiam dan dhuha, pernah jugak jumpa kaunselor, jumpa darussyifa dan psikiatri sebab ingat aku dah gila. bende tu datang2. banyak masa aku ok, tetiba akan ada masa aku sakit balik. dan aku menunggu-nunggu masa untuk okeh. xcaya cuba baca belog aku yang sebelum ni tajuk priceless memory

ok tu je nak citer. tentang macam mana aku boleh jadi sangat ok, sihat cantik dan menawan, serta tak takut. amalan benteng. bathamim. dari situ aku belajar, semua orang boleh doa sendiri dengan tuhan, tanpa perlu orang tengah untuk rawat diri kita sendiri. diri kita boleh. diri sendiri boleh lawan sebarang gangguan yang menjauhkan kita dari Allah. okeh.

dan lagi satu, jangan pernah menggunakan jin untuk berubat. tolong la. ko mukmin kot. ko kuat kot. doa je la pada tuhan. xperlula mintak tolong jin, kelak jin itu bertambah sombong.

okeh laaa. nasihat aku, err... jangan sia-siakan kelebihan kita sebagai mukmin. gitew.

Image result for bathamim
*motif post harini, sebab aku dah malas nak amal, so bila post rasa cam bersemangat sendiri secara taks emena-mena. okbai.
okbai. assalamualaikum