Monday, 30 April 2012

bila ust berbicara

Bismillah.
 (ni aku kongsikan ceramah di sebuah masejid di sebuah institut perguruan di sebuah Bandar bernama Batu Pahat)oleh seorang lelaki bersongkok hitam berkemeja sematt dengan sedikit janggut bergelar ustaz.

 Carilah cahaya. Bagaimana? Adakah kita mencari cahaya tika keadaan terang? Sudah tentu tidak. Carilah cahaya dalam kegelapan. Mudah2 an kita dapat megenali siapa kita. bangunlah ditengah2 malam, dekatkan diri kepadanya. Muhasabahlah dirimiu Mula2 memanglah terasa takut. Lama kelamaan kita akan berasa bahagia. Tatkala menemui cintaNya.

 Jadilah seperti orang dulu2. Yag tak nampak alimya.tetapi hatinya penuh tawaduk zikir kepadaNya. Pergantungan harap setulusnya hanya kepadaNya,igatlah dia, zikirlah, zahir mahupun batin. Lama-lama, akan sebati dalam nadi, tika bercakap, waima tika tidur, telinga akan terus mendengar namaNya.

 Tiap apa terjadi, kembalikan kepada allah. Kan inalillahi wainailaihi raajiuun. Sesungguhnya kami dari allah dan kepadaNya lah kami dikembalikan.. lalu, nak mendefinisikan perkara besar, kenape perlu cakap BESO SIOLL..? keapa tidak MASYA ALLAH BESARNYA, kan segalanya ciptaan allah.

 jadilah seorang yang baligh. Kita guru pelatih, nak ajar sekolah rendah tapi belum baligh, macamane? Tu tahapnya tak mumaiyyiz. Yelah, kalau taktahu bezakan yang baik dengan yang buruk. Panggil orang woi babi, hei sial, sinijap, apekebenda, tu tahap belum mumaiyyiz tu, macam bayi, nampak tahi ciciak makan, nampak biskut pun makan. Taktahu mane baik buruknya.

 Ingatlah balik, dulu kita berjanji dalam alam rahim, kita ni hamba allah, tapi kenapa kita keluar, baru hidup beberapa tahun yang sigkat sudah lalai dengan tipu daya? Kenapa?

 Analoginya seperti seorang yang berpuasa, tidak makan dan minum, nampak dikedai bermacam2 air dijual, berwara warni, lalu dibeli semuanya bersusun tatkala berbuka, hanya mium beberapa teguk dan yanglain dibiarkan, inilah umpmaya, dunia ini, tidaklah senikmat mana, tapi kita sibuk mengumpul2 kesenangan yang hanya sementara dan tiadalah guna.

 +++ringkas tapih bermakna. Moge bermanfaat ++ =)

Thursday, 19 April 2012

fuh untuk hari ini.

Adoi toi toi,
Bismillah
Harini macam2 berlaku dan buat aku rase sumpah nak menangis dengan manjanya mase kelas pedagogi. Tapi dengan sikap optimis yang mendasari jiwa yang suci dan murni, ku berazam menahan air mata untuk dicurahkan sepuas-puasnya di sepertiga malam bersama Dia yang esa. Fuhh. Dengan mata lebah yan ‘melekat’ dalam kpalaotak, maka aku bersyukur kerana si Dia masih memilih aku untuk mendapat ujian ini. Alhamdulillah… walopun hakikatnye,,, waaa. Gua sedih derr…
Okay. Jangan berkata yang bukan-bukan lagi.
Aku Cuma.. nak kongsi sedikit kata-kata
Hati itu, sangat sensitive dengan dosa. Skali berdosa, sekali ternoda, akan terpamer rasa tidak suka. Hasilnya, pemilik hati kan merasakan gundah gulana, rasa sebesalah dengan dosa.
Tapi, hati itu.. jika dibiar tidak dipeduli, terluka, maka kan terhapus pekanya rasa. Lama-lama, dosa seperti tiada apa-apa. Hina. Noda, tiada terkira. Maka bertambahlah busuk ia, teruk amalnya, hilang sirnanya.
Itu saja. Peringatan buat engkau,engkau, dan engkau pun. Tapi paling penting buat engkau. Yang sedang menaip kata-kata. Kononnya mahu menjadi mujahidah mulia. Tapi amal sering xseiring kata. Arrgghhhhh… aku putus cinta=(
allah, lapangkanlah dadaku moga yang bertapak di dalamnya Cuma cintaMu dan cinta RasulMu semata-mata..
Okay. May tomorrow be better than today. Life is short babe.

Thursday, 12 April 2012

teruja untuk syahid tetapi hampe~

Alkisah.ehh silap. Bismillah laa.
Bismillah.
Alkisah di kem gunung berlumut. Game. Misi menghantar bantuan ke Palestine. kami 20 orang diserang bertubi2 oleh kakak fasi dan naqibah yang ganas lagi kejam .
ramai terluke. Ramai ditawan oleh mereka. Bantuanmakanan dan lilin serta air habis porak perande. Tidak kurang juge aku. Ditarik2. Dilibas2 dengan kain, dirempuh hingga terjatuh.Habis ditarik2 tudungku. Begitulah kann Israel. Mane mangira apa itu maruah muslimat. Mane ade belas kasihan tersemat.
Aku lantas berubah watak. Sesiape megahalang aku menentang. Tak dilupekan menggunakan panji yang batangnya kayu sebagai senjate. Nasib tidak kubelasah mereka dengan kayu tu kalau tak mau patah piggang mereka(ini hanye game maa) misiku syahid. Syahid . SYAHID. Ye.inilah cita2 tertinggiku. Mati di jalan allah.
kami tetap bangkit dengan pelbagai strategi. Dengan helah.dengan perjanjian. Dengan bergaduh dan membelasah. Ape2 lah. Ade aku kesah? Misiku, menghantar bantuan ke gaza, meskipun terpaksa berkorban nyawa. Memang tenat lah saat tu. Perjalanan sangat sukar. Agaknye, ni berape percent je an dari kesusahan sebenar yang saudar2 aku hadapi kat sane. Aku sempat memuhasabah diri. Takpe. Jangan mengalah. Bangkit dan berjuanglah. Kami meneruskan usaha. Strategi dan strategi. Syura demi syura. Perjanjian demi perjanjian.
Akhirnya. Yay. Dua orang yang kami hantar untk pecut ke sana Berjaya sampai. Betul. Aku dengar laungan takbir mereka. Dalam kesamaran begelut dengan musuh yang lain pula.
Takbir.ALLAHUAKBAR.!
takbir.ALLAHUAKBAR.!
takbir.ALLAHUAKBAR!
Wah. Seronoknya. Akhirnya perjuangan kami tidak sia-sia.misi kami menghantar bantuan kegaza yang penuh halangan dan liku akhirnya Berjaya. Aku apalaga.tanpa mengira apa-apa, tanpamengira siapa-sapa, turut berlagi kearah itu, dengan harapan dapat melaugkan takbir bersame2. Aku terus berlari. Meninggalkan mereka, sedang bergelut dengan si musuh celaka.
Aku berlari dan terus berlari.hingga tiba-tiba. Ekk.
KEDEBUKK !!
Aku tersadung longkang. ADOI ! aku jatuh tersembam. Nasib baik tangan sempat melindung muka maka tak ercalar wajahku yag lawa. Ohh.. malunye. Aku fikir, perlukah aku bangun atau terus berpura2 pengsan. Malu sesangat ni meh.
Mereka mendapatkan aku. Ramai. Malu=,=. Kmy. Kmy ok ta . aku pun ambil tindakan utk bangun. Kang buat2 pegsan lain pulok jadinye. Ta terkate ape lah. Ang penting malu . tu je nak gtau .

Kesimpulan.
# ape la. Orang lain syahid sebab berlawan dengan msuh. Aku jatuh logkang pulok.
#tu la. Lainkali kalau gumbira cakap alhamdulillah. Ni tak=,=
#ingatlah allah dimae2 oke
# jangan sesuka belasah orang kan dah daulat.
#sekian dahuu sharing sal mukhayyam 2010. nampak ta hadaf nape akak2 buat prog ni utk aku?Hihi.

Thursday, 5 April 2012

jz be confident. kawada?

Sometimes, we hope someone to change. But he never did it. As He the almighty has remind in alquran al Karim that He will never change someone until he change himself. Oh oh…. … … He didn’t seem changing =,= . I surely can smell it. Well. Ouh. Its really really irritating. I don’t know but I really hope that it is not the reality. Yeah. May be I just being too narrow minded and take it negatively, but sometimes, we really really have to be careful for whatever that might happen. I seriously don’t want it keep continuing. But, hmm. Allah know the best. Well, not all the thing that we like to happen is the best for us. And it is vice versa right. Hmm, just, leave it to Allah. He hold our tomorrow. Well, it is a ‘test’ from Allah in order to build us stronger. Chaiyok. Kamillya! You play a very important role!.
Life is short. Please appreciate it. Give the best. You can make a change. Ustaziatul alam! Allahu akbar.

Well, for the worst word before(not including the verse from alquran), just take it positively. Life is cruel. Face it, or die. Hello! Are you sure you will happy if you die? With your nothing-good-deed? =.= flood!~ rah rahh~ so really upset. Sokay! Pray. There’s immeasurable power in it. Just believe, nothing will going to happen, if allah didn’t want it to happen. Everything is from allah. Just take it, with a SMILE~! =)

silly! dont cry!. your tears just for HIM!

cuci cuci

hihi, bismillah
uwahhh sumpah rindu belog ni.
hihi,
okay. im new here. im not that silly girl anymore.
my name is nur kamillya.
and im the most happy pretty lady in the world.. huaahuaha,,
=,=

okay stop it~