Saturday, 26 September 2009

hati dah penuh?tidak!

bismillah,mudah-mudahan post kali ini, tidak sekadar membuang masa.

tujuan aku taip untuk yang ini, supaya aku tidak lupa sesuatu lantas ianya tetap menjadi pedoman buat aku sendiri dan pembaca di blog ini.

kata dia pada suatu pagi di remadhan yang lalu..

kmy,hang jangan macam tu, cuba hang bayangkan, kalau hang cipta satu anak patung, tup tup, doll tu hidup, tapi, doll tu suka kat orang lain, daripada hang, yang dah cipta dia, apa perasaan hang? mesti la hang marah kan?
macam allah juga, dah cipta kmy, sempurna, elok semua, tapi,hang lebih banyak ingat orang lain, lebih banyak sayang orang lain pula, patutke?x kan?

kmy, hati kita ni macam satu dinding. kalau kita letak nama orang lain yang tak sepatutnya,ibarat kita letak satu kotak hitam depan dinding tu, bila kita suluh dengan cahaya, dinding tu takkan terang kmy, sebab dinding tu di tutup, kotak tu halang cahaya dari menyinari dinding tu. mungkin sebab tu la kenapa hang solat pon tak khusyuk.

kmy, sebenarnya, kita sama je, setaraf, cek sendiri pon solat bukan selalu khusyuk, tapi, kita manusia, kadang-kadang kita lupa, hang kena ingat, allah sayang hang, allah sayang hang sangat-sangat,Dia maha penyayang, sebab tu dia ingatkan hang, cek ni perantara je, Dia yang hantar cek, sebab Dia sayang hang, kmy.

itulah antara bait kata-katanya yang penuh berhikmah.
aku bersyukur sangat sebab ada sahabat yang selalu mengingatkan, alhamdulillah.lantas, setelah mendapat motivasi darinya, solatku kembali tenang, betul, aku dapat rasakan seperti ada hijab yang menutup hatiku dari mengingatiNya. ini semua gara-gara hati ini sering mengingat dan merindui orang yang tak sepatutnya, huh, sebelum ini konon lantang berkata,cinta mendekatkan diri kepada allah, bukan melalaikan, yang melalaikan itu nafsu, tapi, kata hanya kata-kata kosong, aku tumpas juga pada pujukan hawa, mesti syaitan tiada di bulan yang mulia.
haih,
ayuh hayati lagu ATAS NAMA CINTA-unic
Tika mata
Diuji manisnya senyuman
Terpamit rasa menyubur harapan

Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta

Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempuna


Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka

Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya


Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
Nikmat-Nya
Syurga-Nya
Cinta-Nya

tq aimie(bukan nama sebenar)sebab bagi ak tazkirah dhuha..hehe

bahasa arab tinggiku amat sedih akanku.

bismillah,
ah~hampa.

di smk tun sardon, pmr 2007 adalah perintis bahasa arab. kami adalah batch pertama yang ambil 9 subjek termasuk lughah arabiyyah.(ngee bangga serta riak)-yeleh biase je kan?

masuk 2008, aku dan beberapa orang rakan ditawarkan sambung bahasa arab untuk spm(ni kena mohon le)termasuk saridah yang di Skola sultan alam shah-yang boleh pilih nak ambil arab atau tidak.

akhirnya, semua yang dapat masuk smka, tak jadi pergi-termasuk suhailah yang mendapat smkas lantaran kelas sains da penuh.tinggallah aku di smkajb, dengan bahasa arab yang diminati.

aku dan saridah.
aku sayang kawan aku yang sorang ni,kami sama-sama meneruskan usaha belajar bahasa arab, setelah habis pmr di smkts.(kat smkts tak de ba utk spm..sedih tul)walaupun dia di sbp, sedang aku smka, tak mengapa, tanggungjawab dipikul bersama.

laa, aduhai.. rupanya, beliau tidak jadi ambil subjek bat,(tapi kenapa???) tinggallah aku seorang.hee(senyum kambing je yang mampu)

aku di smkajb.
bahasa arabku-boleh tahan adoinya.
paling tak leh handle mase trial haritu.(macam tak penah belaja)maafkan daku ustaz roslan, ustazah najiba dan ustazah masulang.
itu baru paper 1,paper 2, naik cuti ni, adoi la.. aku tanak kecewakan sesiapa, aku sendiri tidak mahu kecewa.

buat adik-adik ku di smk tun sardon, yang dalam dilema nak ambil bat ke tak utk spm,
ucapanku untuk kalian..
1)bahasa arab tinggi?tak susah pun sebenarnya, yang penting kena minat!
2)kalau dah minat sure la kena wat banyak latihan kan?
3)kalau wat latihan sure bole punya, yang penting doa .
4)jangan putus asa.mula-mula memang la macam susah sikit.biasa je sebenarnya..

okie..korang semua doakan aku(dan rakan-rakan) yey..demi agama bangsa dan negara.

Friday, 25 September 2009

maaf zahir batin

Bismillah
Alhamdulillah, setelah sekian agak lama menyepi sesepi hatiku yang gersang dipenuhi debu-debu dosa,hari ini ku ingin ucapkan..

Salam lebaran, dan
maaf zahir dan batin
ye,
Salah kata(taip) ke, sama ada ku sedari mahupun tak,
(Walaupun hari ni dah hari ke berapa..)
Jangan disimpan dalam hati, mudah-mudahan kita semua sentiasa dalam redha-Nya.
Doakanku berjaya dunia akhirat.

kepada sai, hepi birthday diucapkan.hang da tua alreadi!
Wassalam~

Monday, 31 August 2009

kenal diri kenal Dia

bismillah
assalamualaikum..
ilmu yg aku dapat dr tv baru-baru ini, oleh pak a'a dari indonesia...(insyaallah kalau tak salah)

kalau kita kenal diri sendiri, maka kita akan kenal allah,/kalau kita kenal allah,maka kita kenal diri sendiri...

seseorang yang kenal diri sendiri tak akan rasa terhina pabila dikritik/dikeji dan tak akan rasa riak/bangga tatkala dipuji.


cont..(dikritik)
wah..kamu ini banyak cakap btullah..

(orang yang kenal diri)
alhamdulillah, dia hanya tahu aku banyak cakap, dia tidak tahu aku banyak dosa, banyak hutang...dsb..

(orang yang tak kenal diri)
mana de.. biase je kan? (hehe ayat nak der)

cont2...(dipuji)
wah..kamu hebat ya di bidang penulisan..

(orang yang kenal diri)
oh, saya selalu terbuat salah.. ntah tulis apa-apa ntah, orang lain jauh lebih hebat

(org yg tak kenal diri)
well, biasa la..hahaha(riak..riak..)


eheh...okie..kmy..ko kenal diri x?

mm..nak cakap juga..minggu ni aku (dan rakan-rakan)akan menghadapi trial..(leh lupa plak)so, doakan kami tabah n do well yer dalam jihad ni..

okie...sori salah silap..wassalam..~

jangan sedih yey..

Mari kukongsikan bersama apa yang kudapat(ni dari majalah solusi, yang aku pinjam dari seorang teman)

Susah senang hendaklah dilihat dengan mata hati. Apabila kita merasa susah, kecewa, susah hati, takut, bimbang, dan sebagainya dgn ujian yg datAng dari allah, ini menunjukkan bahawa keyakinan kita pada allah adalah masih tipis. Pengharapan dan pergantungan kita kepada-Nya tidak tinggi. Kalau perasaan2 ini datang kepada kita apabila menghadapi kesusahan dalam bentuk apa sahaja ujian, menandakan hubungan kita kepada allah masih belum teguh.

Tuesday, 25 August 2009

ibnu sina atau s.u-.j.u.

marcapada ini, ramai antara kita(aku x, heheh)yang seringkali memandang tinggi artis-artis luar negara lantas menjadikan mereka idola dan suri teladan yang amat dibangga-banggakan.
Kononnya, mereka kacak, handsome, comel, baik, bergaya, dan macam-macam lagi. Contoh yang paling jelas, s;u;-;j;u, palakon dan penyanyi yang amat digilai ramai
(hati-hati..ramai dikalangan rakan-rakanku akan secara automatic menjadi baran tatkala kumpulan ni dikutuk~harap maklum)
Mengapakah perkara ini terjadi? Di manakah silapnya?
Mungkin, sudah tidak ada lagi ilmuan-ilmuan islam untuk dibanggakan?oh, mustahil begitu..kan?

Hah,ku tahu. Jarak waktu dan keadaan teknologi yang memisahkan kita.contohnya ibnu sina, kita sukar untuk mengenali beliau lantaran beliau tidak dikenali dengan kecomelan seperti kumpulan yang disebutkan tadi, kan?bahkan, ramai yang tidak pernah langsung melihat wajah beliau..(sapa yang berminat nak tengok ibnu sina boleh rujuk buku qs form5 muka 230)
Mungkin, justeru itu, dikesempatan ini, saya ingin mengajak anda semua untuk lebih mengenali ibnu sina.

Nama sebenar beliau Husain bin Abdullah bin hasan.
tp, orang barat gelar beliau avicenna.beliau lahir pada 370 h/980 m di Turkistan.
Selepas bapanya meninggal, beliau telah berpindah ke Hamadan dan rai. Tugasnya sebagai pegawai perubatan.
Dan beliau tlh meninggal pada thn 428h/1037M

Nak tahu pasal sifat dia?

-kuasai macam-macam ilmu(feqah, tasauf, ilmu hisab, prinsip geometri, falsafah, ilmu sains dan astronomi.)
-ade bakat kepimpinan(jd pm beb)

Pendidikan pula,

mula-mula belajar di Bukhara,
Masa umur 5 thn bljr quran, 10 thn da hafaz semua.
Masa 16 thn da jadi doctor.(hebat kan? Aku nak jadi doctor..insya allah)

Kenapa pilih bidang perubatan?

-sebab dia minat
- sebab dapat galakan sultan nuh b Mansur,lantik dia jadi doc istana)
Penemuan baru..
-Beliau telah menemukan penyakit cacar, alahan, sakit kulit, pernafasan,lumpuh,dll
-hasilkan 760 jenis ubat
-cipta ubat bius dan benang untuk jahit luka bedah

Sumbangan

-hasilkan 99 buku
-kitab perubatan(qanun fi tibb)(adawiyyatul qalbiyah)
-kitab falsafah(al isyarah)

Gelaran untuk beliau

-putera ahli fizik
-syeikh rais
-medical bible

itulah dia ibnu sina..(ibnu rusyd apa kurangnya?)
hehe..semangat 5 ir

wargh..dilema trial..qs

Harini, hari selasa..hari ke empat ramadhan..alhamdulillah…

Hari juga, hari ke4 aku bercuti sekolah…mm, ape je ye subjek yg aku buat revision?qs, qs, qs..wargh..naik cuti ni trial.. start with alquran wassunnah.. adoi..subjek agama ni kalau tak score memang memalukan!Tapi, hari ni aku masih bisa lagi berilex-rilex di laman blog..tidak, aku bukan hendak melepak atau memandang remeh trial, tapi apakan daya, setelah otak ini bertubi-tubi(bertubi-tubi la sangat~)disuapkan dengan input-input yang didatangkan khas dari buku teks qs tu(aku da la malas buat nota) aku rasa ini tidak adil bagiku. Ya, tidak adil! so, di kesempatan ini, aku nak semua kawanku di alam maya turut menikmati imu yang aku perolehi.. nah..nah.. amekla~

Dimulakan denagan bab7 tingkatan 5,

NUR DAN HIDAYAH.(aku berminat nak mulakan dengan tajuk ini sebab masa tu aku h1n1, so kena bace sendiri…ta best begitu!wu~)

Kenapa kita perlukan hidayah?

..Supaya kita bahagia dunia akhirat

..Supaya kita tidak jahil

..Supaya ditunjukkan jalan yang betul

Hidayah ni pula ada 5 bahagian. Naktahu apa?(GHA DT)

1hidayah gharizah(naluri): yang semulajadi,contohnya bayi, yang akan menangis apabila saja dilahirkan.

2hidayah hawwas(pancaindera):dapat bezakan sesuatu, contohnya, anak dapat bezakan suara ibunya

3hidayah aqal:dapat berfikir rasional,xsama macam haiwan

4hidayah din(agama):dapat bezakan antara yang benar dan salah, memebawa kebahagiaan

5hidayah taufiq:hidayah plg tinggi,(akn beriman dan bertaqwa)mampu menenangkan jiwa

Tahu cara-cara nak dapatkan hidayah?(DIT)

.Doa

.Ilmu ditambah

.Taubatdari dosa

Cara nak kekalkan hidayah pula ialah dengan(DED)

.Dekati ulama’(sbb tu aku makin nak rapatkan diri dengan cikgu2…bukan nak bodek..tapi nak hidayah..hehe..yourt jgn perasan)

.Elak maksiat

.Doa

Orang yang dapat hidayah ni, banyak kelebihannya tau...A.C.E.S2.O3

A-akhlak baik

C-cenderung beriman

E-elak kejahilan

S-senang dapat ilmu

S-senang dinasihat

O-olwez tenang

O-olwez benar

O-olwez redha

okie..sekadar berkongsi..mudah-mudahan membawa iktibar bersama.

Thursday, 30 July 2009

h1n1

Bismillah…
Sekolah aku(SMKAJB) da ditutup, seminggu..
(alhamdulillah, berjaya juga aku menaikkan nama sekolah sampai masuk tv)waa…gurau je..

Tadi,aku dapat panggilan telefon..


Wanita tersebut : assalamualaikum, boleh saya bercakap dengan nur kamillya?(suaranya amat tidak asing bagiku)

Aku : ye saya ?

Wanita tersebut : awak kenal siapa yg bercakap ni?

Aku : mm, mudirah ye?

Wanita tersebut : ye saya ni..macam mana keadaan awak kamillya?

Aku : mm, da baik sikit kut ustazah..

Mudirah : kamillya, macam ni, saya baru dapat panggilan dari jabatan kesihatan, jadi saya
harap awak bersabarlah ye, pasal ujian H1N1 tu hari…

Aku : kenapa ustazah, saya betul-betul kena ke?

Mudirah : ye, awak betul sah dijangkiti, jadi saya kementerian kesihatan dah bagitau, dia suruh saya bagi awak cuti lagilah, lepas seminggiu ni, kalau awak rasa tak sihat lagi awak boleh terus cutilah, duk rumah baik-beik, baca buku kat umah ye,

Aku : hehe(tatau kenapa aku gelak) mm, saya sorang ke yang kena ustazah?

Mudirah : tak,tak, semua 5 orang yang diambil sample tu disahkan positive H1N1.

Aku : oh, yeke? Tapi sai kata dia macam dah baik sikit.?

Mudirah : tu lah, mereka kata kamu semua kena jangkitan, mak ayah kamu ada?

Aku : tak, saya seorang kat rumah ni, mak abah kat sekolah, diorang kan cikgu, adik2 semua sekolah.

Mudirah : oh, cmtuke..nanti kirim salam pada mak ayah ye, awak jaga diri baik-baik ye.,jangan keluar pergi mana-mana….bla bla..bla..bla..




Ish,betuL ke aku kne h1n1 ni? Yang penting, aku redha dan pasrah dengan ketentuan allah, ni kan ujian,ada hikmah disebaliknya, tapi, aku rasa lagi teruk masa aku kena chikugunya tahun lepas, sampai tak larat nak solat. Alhamdulillah ujian kali ni tak begitu dasyat. Waaaaaa…aku takut family aku berjangkit je. doakan aku sekeluarga tak apa-apa ye, key, sory salah silap aku.
Ish,,ish..

Ups..lagi satu nak cakap.. esok,hari jumaat adalah birthday aku yg ke 18…aku lahir 9syaaban1412.hehe..
Alangkah bahagia kalau dapat yg khusnul khatimah kan?

sebatan kasih atau sebatan kasihan?

Jam menunjukkan pukul 5.30 pagi.pintu bilik ummu kalthum dikuak…
"Kreeeekkkk…"

Kelihatan satu lembaga manusia masuk, dan melangkah perlahan-lahan. Ditangannya ada satu objek yang tak asing lagi. Susuk tubuhnya kelihatan meninjau-ninjau kesegenap penjuru bilik.

Hah..itu kau masih lena dibuai mimpi indah ya?terimalah kau wahai budak
ZAASSS, ZAASSS

Maaaaak!sakit!
(aduh sakit kakiku, tercalar dek libatan tajam bulu ayam milik cikgu K.)

"Kakak Bangun! kejap lagi saya datang balik, kalau awak tidur lagi siap awak."

Okie..okie..cikgu…saye bangun da neyh….!

(hehe...inilah nikmatnye kalau turn cikgu K jd warden...guarantee subuh jemaah 1st kat surau!)
ana sayang cikguK ana..^^,

Sunday, 19 July 2009

cinta tu kan fitrah manusia?

Bismillah wa alhamdulillah..
Baru-baru ini, aku berasa terharu dan bangga kerana diberi kepercayaan oleh seorang temanku untuk dijadikan tempat meluahkan rasa dan meminta segelumit nasihat akan masalah yang dihadapinya. Tetapi tiada unsur riak waima takabbur ye(nauzubillah)

Sohibati(namanya biarlah rahsia):
kmy, ku nak tanya ko ni, tapi jangan tanya apa-apa keyh,(katanya penuh harapan)

Aku: mm, tengokla, (aku jawab dengan malas)hehe… apa dia?

Dia : camni, macam mana ko atasi perasaan cinta?(dia tanya penuh serius)

Aku :
Ish, kawan aku ni tengah in love ke?(kata hatiku)
Mm, jangan selalu ingat dia=zina hati
jangan selalu tengok dia=zina mata
dan, jangan bagi tau kat sesiapa yang ku suka dia…dot~

Dia :
Okey,if u say like that, habis macam mana kalau setiap hari ko terpaksa berdepan dengan dia?

Aku: ow, kalau gitu, memang susah kan? Serius,aku pon penah hadapinya(alah, cinta monyet,zaman muda-muda dulu)mm, tak tau la weh, cmnilah, caranya, banyak-banyak berdoa je le, biar allah bagi kekuatan.(tiba-tiba teringat akan: pray, there immeasurable power in it)(najah)^^,

Dia: betul, memang la doa, tapi ku da try buat da, tiap kali teingat, ku da berzikir juga da, tapi tak lut. Susah la, lagipun cinta u kan fitrah?takkan kita nak halang fitrah lak?

Aku; oh, mm, nak tau ark? Ku teringat satu sentence dalam movie kekasihku seru; cinta mendekatkan kita kepada allah, bukan melalaikan, yang melalaikan itu nafsu.
Ko sure ko suka dia?bukan nafsu samata-mata? Ko rasa dengan suka kat dia, makin buat ko ingat allah ke?

Dia: tu la masalahnya, bukan makin ingat allah, makin lalai ada lah~hush.(dia jawab dengan kecewa dan geram)

Aku: (sabar deyh kawan~aku paham perasaan kamoo) oh, kalau gitu, ko kenelah lawan, tu semua setan punya kerja tu!dia buat kite nampak seseorang lelaki tu baik giler, sampai tak nampak mana kurangnya.

(kawanku senyap membisu)
lagi satu kan, nak tau tak? ku ade terbaca satu entry kat internet ni, ada satu orang girl ni, dak sekolah juga, dia mengadu pasal masalah cinta dia, satgi, dia kena comment dengan orang lain(kena teguran penuh hikmah sebenarnya) orang tu tegur begini:
Cinta, ni masalah common la, dan mungkin semua remaja pon hadapinya. Small prob actually, banyak lagi masalah besar boleh difikirkan. Tentang ummat islam hari ini, tentang agama kita, blab la bla… tak perlulah nak diperbesar-besarkan masalah kecik ni.(ni ayt aku, ayat orang tu lagi berhemah sebenarnya)
Peh, ku baca tak macam kena perli lak kan? Nasib baik ku takde mengadu masalah kat net lagi, huhu~

Dia: (tersenyum je,)tapi, camne kalau lelaki tu baik, alim, warak je, selau pergi masjid, sopan, hormat orang tua…bla..bla..bla..

Aku: huh, ku pon baik what? Ko tak jatuh cinta kat ku ke?(heheh)
Camni, camner kalau dia yang ko cakap baik tu pon, suka kat ko juga, tapi, sejak dia tau yang ko suka dia, dan selalu curi tengok dia, dia makin tak suka kat ko? Camne?

dia : ish, ha’ah yek??sebenarnya kan, kalau orang tu betul-betul cintakan allah, dia akan cinta pada orang yang cintakan allah juga, dia tak kan mudah bagi cinta dia kat orang lain, melainkan kapada yang hak dan kerana allah semata-mata. Betul tak? cinta dia pada orang takkan melebihi cinta pada allahkan?
(kata kawanku setelah lama membisu)

Aku: (senyum je, tiba –tiba terdiam mendengar bait kata-katanya tadi.)

~ya tuhan aku kasihi sahabtku kerana-MU,pertemukanlah kami di syurga~

Thursday, 11 June 2009

janji taw~

tiba-tiba aku teringat janji aku dulu. janji dengan siapa, janji dengan Allah. masa itu, aku sangat sedih, aku menerima suatu dugaan dalam kehidupan. dugaan yang tidak membolehkan aku untuk berkongsi bersama sesiapa, well, perkara yang memalukan, takkan aku nak bagitahu pada orang lain , kan?. ingat lagi, masa tu , aku sedih sangat-sangat, hingga aku sendiri tak ingat berapa banyak air mataku yang tumpah. alahai, lemahnya, ujian kecil begini sudah begitu lemah, sedangkan, lebih hebat dugaan buat saudara lain di luar sana.


tapi, aku sedar, tatakala kesedihan ya amat menyelubungi diri, kepada allah jugaklah aku minta pertolongan. bila aku menangis, dan rasa seperti berputus asa, hanya allah yang ada memberi ketenangan, memberi kekuatan. bila aku rasa lemah sangat-sangat nak meneruskan kehidupan, ayat lahaulawalaquwwata illa billah yang aku ungkapkan. aku sedar, hanya kepadanya aku bisa peroleh kekuatan. aku ingat lagi, aku baca ayat ni sambil menangis. dari situ aku tahu, hanya kepada-Nya lah, tempat ku bergantung harap.bukan pada sesiapapun, tapi hanya Allah. aku mohon pada allah supaya berikan aku ketenangan dan hilangkan kesedihan ni jauh-jauh dari hidup aku, sebab, aku nak mulakan hidup yang lebih ceria. aku berpegang dangan ayat la yukallifullahu nafsan illa wus aha,iaitu, allah tidak akan membebankan seseorang melainkan dengan kesanggupannya(surah al-baqarah)

tapi, aku tak tahu, kesedihan tu lah yang buatkan aku makin dekat dengan allah, sebab, allah tempat aku mengadu. bila allah dah makbulkan doa aku, aku dapat rasakan, hidup aku lebih ceria. aku dah tak sedih-sedih lagi. aku dah mulakan azam dan tekad baru, aku dah janji pada diri aku sendiri, aku taknak lupakan tuhan. sebab, tyme aku sedih, hanya allah yang menemaniku. tapi, nampaknya, bila aku dah senang sekarang ni, aku dah rasa selamat, aku dah rasa bahagia , aku macam makin lupakan tuhan. zikrullah pun dah semakin berkurang, alahai, kamillya, mudah lupa betul la~tak bersyukurkah kau?

oh, sebab itulah aku menaip entry ini, supaya aku tidak lupa janji-janjiku dulu!!kan blog ku ialah diaryku, eheh^^,

iman sofya oke!

Wednesday, 10 June 2009

assabiah?oh, janganlah!

. Ini ada satu masalah. Masalah perpacahan, iaitu assabiah. Masalah ini sangatlah tidak seronok apatah lagi membahagiakan. Oh, alangkah malang, kerana kebahagiaan dan kehidupan tidaklah bisa dipisahkan. Mungkin, kerana mendamba kebahagian yang sementara, dan memang jelas tidak mungkin akan kekal lama. Mungkin, kerana dorongan nafsu(maaf jika ku tersalah kata), ataupun kerana lingkungan yang semakin menyisihkan. (iyakah?atau sendiri yang yang menyisihkan diri?, atau diri sendiri yang terasa disisih?~oh, tidak elok berasa begitu~ Atau apa saja.)oh, aku tidaklah boleh berkata apa, only Allah knows. Tapi, tidak adil sebenarnya jika aku mendengar dari sebelah pihak sahaja. Kan?

sebenarnya, masalah ini, hanya satu je cara nak selesaikannya, iaitu dengan CINTA.(hehe, xde lah~main-main saje)sebenarnya, masalah ini, hanya satu cara utk atasinya, iaitu dengan kasih sayang. Mm, kasih sayang yang sudah tentunya didasari dengan niat, berkasih sayang kerana Allah, untuk mencari redhaNya jua.berawaslah ye, dengan cinta, kerana cinta itu buta, boleh membawa bahagia mahupun derita. Lagi, bukankah lebih baik cinta itu dilabuhkan untuk yang lebih layak? Jika cinta itu kerana allah, insya allah, kebahagiaan lah yang menemanimu, mm, bahagia itu sangat subjektif. Kadang-kadang, kita rasa seronok sangat-sangat, tapi, sebenarnya, jauh dalam diri, hati kita mendamba sesuatu yang terasa seperti kehilangannya, hinggalah kita berbalik semula pada landasan. Fikir-fikirkan ye~

maaflah, aku tidaklah berniat untuk memperli atau menujukan contenganku kali ini untuk individu tertentu sahaja, maaflah jika ada yang terasa, ya. Tapi, aku nak beri peringatan untuk diriku sendiri, sebenarnya, agar aku tidak mengulangi perkara serupa kelak. Buang yang keruh, ambillah yang jernih, ya. lagipun, aku juga memerlukan teguran untuk perbaiki diri. Aku sayang semua teman-temanku kerana allah. Ana uhibbu sodiqi wa sodiqati fillah!

Thursday, 4 June 2009

aku cinta sajak

Aku amat cintakan sajak(yang best saje) teringat masa di smkts dulu, ada seorang ni, sangat best sajak dia, selalu sangat mendeklamasikan sajak-sajaknya tatkala ada peristiwa di sekolah, siapa?siapa lagi ye, kalau bukan bro anuar..blablabla(tak suka puji orang sebenarnya)..merindui la nak dengar sajak lagi.

Kat smkajb pula, rakan dormku tahun lalu selalu menceritakan tentang seorang classmatenya yang suka bermadah pujangga, beliau ni rakan satu formku juga,taknak la taip nama, cuba korang teka. Aku teringin untuk mendengar sajaknya. Maklumlah, menurut fana(farhana mukri), sajak-sajaknya sukar diterjemah, mempunyai maksud yang amat mendalam, dan ayatnya terlampau berbunga. Hatiku berbicara, wah, hebat sekali?.

Hinggalah pada suatu hari, aku terjumpa buku teks sejarah tahun lepas miliknya, niat mahu memulangkan, tetapi tidak tahu pada siapa, ye lah, itu buku teks tingkatan empat. Aku membelek-belek buku itu, di halaman pertama, aku terbaca satu rangkap ni, betullah, sedap ayatnya, tetapi tak mampu kuterjemah akan apa yang cuba disampaikan. Aku sempat juga menyalin, tetapi entah dimana, maka tidak dapatlah dikongsi di dalam blog ni.

Eih, apalah yang aku coretkan ni? Melalut pula. Bukan apa, aku sangat merindui sajak-sajak yang best, yang terkesan di hati. Namun apakan daya, aku tiada bakat menulis ayat seindah itu.waaah, siapa nak buatkan sajak madah best untuk aku?(cis, gedik)

Friday, 29 May 2009

penangan kd ku dan PeqNo

Bismillah, hari ni aku nak bercerita mengenai temanku,

Tentang kd ku, n**** namanya.
Dijadikan cerita, suatu malam yang hening, di dorm uk yang indah~kelihatan semua ahli-ahli dorm sebok dengan hal masing-masing, ada yang sedang tidur, ada yang sedang ber sms, ada yang sedang meng iron baju sekolah untuk esok, ada pula yang sebok menikmati suppernya. Tapi, majority sedang mengulangkaji, sama ada di atas katil mahupun di atas lantai. aku pula sebok melipat baju yang baru diambil dari bakul dobi.(kalau tak silap la)
N pula sebok menghafal chemistry-tentang atom-atom yang terdapat di table tu,
Tiba-tiba beliau bertanyakan aku sesuatu mengenai chemist,mungkin kerana melihat aku begitu relax kut, malangnya, aku tak dapat menjawab soalannya(entah apa-apa dia tanya aku ntah).aku meneruskan sisa-sisa kerja. N bertanya lagi-tentang chemis lagi.- mengenai komponen material apa ntah.Malangnya , aku tidak dapat lagi menjawab soalannya,(tetapi aku masih lagi relax membuat kerja lain-bukan mengulangkaji)

Lalu n berkata—material piuter di buat dari tine, koulin, dan antimony la..ape la..(ni aku reka ayat sahaja)dan n berkata lagi sesuatu(agak pedas ayatnya, yang menyuruh aku study la yang penting.)jam dah menunjukkan lewat pukul 2 pagi kalau tak silap.aku pula bercadang untuk tidur sahaja(pemalas aku ni). Tapi, dalam masa yang sama masih terkesima dengan kata-kata n. Aku terus kekatil, menepuk-nepuk bantal, berdoa dan terus tidur. (inertia ni-tendency to resist ape yang orang suruh buat, not the change in motion)hehe.Malangnya, semasa aku tidur, otakku masih lagi terfikir-fikir dengan kata-kata n, sehinggakan aku bermimpi akannya malam itu.dalam hati aku yang sedang geram~

Esoknya, sesudah bacaan al-mulk, aku segera menjoin mareka, mengulangkaji di atas lantai, di tengah-tengah dorm.(mungkin kerana tidak berpuas hati dengan n, huhu) y**** pula sudah terlena di sebelah,dengan buku-bukunya yang menimbun. Penat sangat agaknya.n mengejutkannya, y terbangun, lalu tidur kembali, refuse untuk sama-sama ber stay up.
yes, bagus, nampaknya markah bio aku akan lebih tinggi dari kau.kata n kepada y.ish beraninye n ni cakap macam tu, kata suara hatiku. N berkata lagi, y, kalau kau berdaya saing kau mesti akan bangun.

Sesudah tu, n berkata kepadaku, aku saje je cakap macam tu , nak suruh y bangun ulang kaji sama-sama.
Aku terfikir balik-oh, sebab kata-kata n semalam, aku bangun hari ini, untuk sama-sama berstudy.walaupun kata-katanya agak pedas, dan tak best didengar tapi, sebenarnya, beramar ma’ruf,(lili jangan terasa ye) kerana mengajakku kearah kebaikan. Bagus ada kawan macam NAJWA ni kan?

-------------------
Lagi satu cer, di bilik mesyuarat asrama pada waktu malam, sebelum ke prep. Yang ada, aku, tsoderq(syuhada), pka(syafiqa), cha(aishah yezet),pka baha,alya dan sebagainya, aku duduk di sebelah peqno, beliau sebok mengulangkaji,aku juga membuat revision bio tetapi tak seconcentrate beliau. Di belakang peqno, meja lagi satu, Tsooderq, dan pka baha sedang berbual-bual, deselangi gelak tawa. Aku yang tiada focus kadang-kadang tergelak juga mendengar lawak tsooderq(dia ni memang kelakarlah). Tiba –tiba,
kemy, cuba la study tu betul-betul sikit, dari awak asyik berangan je, tersengih-sengih,
Eish, mana ada berangan, orang gelak, dengar lawak diorang la.(aku mengkalis)
awak tu yang tak focus, cubalah focus sikit..
(huhu, ni pulak kata-kata peqno@pka md noor, aduhai~pedas seyh, sampai je waktu prep malam, pukul9, kat kelas, aku belajar dengan focus nye(lebih focus+focus),di atas meja, aku menampal sticky note(kemy, cubalah focus sikit, study tu)ayat pka la ni. Huhu.
Kadang-kadang aku rasa bertuah, dan bersyukur sangat-sangat ada kawan macam mereka ni taw!najwa +pka…ana uhibbukuma fillah!

Friday, 1 May 2009

aku sedang jatuh cinta.ah~

Selama beberapa minggu akhir-akhir ni, aku rasa lain la, sesuatu perasaan lain macam telah menyelinap dalam sanubari ini(hehe)…

Tindakan si dia yang selalu melihatku, dengan cara pandangannya yang semacam itu, membuatkan hatiku sedikit terjentik
(ni ayat cikgu maznita masa kelas physic haritu: jangan main-main, perempuan ni hatinya mudah terjentik~(ingin meluah rasa>>seronok aku belajar dengan beliau yang suka memberikan tazkirah tu, tq cigu…sayunk kam0o!!),
Aku cuba sedaya upaya melupakan si dia, tetapi semakin cuba kulupakan semakin teringat aku padanya(ish, usah contohi aku ya).
Hai, lumrah manusia, ingin mencintai dan dicintai.

Suatu hari, aku terfikir, kenapalah aku begitu mudah meletakkan cintaku pada si dia yang entah siapa-siapa ntah tu(jangan ditanya siapa,biarlah rahsia,ya?)hoho. Terasa seperti diriku ini pemurah cinta pula, atau lebih dikenali dengan hamba cinta murahan. waktu itu juga aku teringat akan emak dan abah yang susah payah menghantar aku belajar di sekolah agama yang nun di johor jaya, dengan segala harapan mereka mengharapkan anak mereka yang ini berjaya, dunia dan akhirat, beginikah caranya aku membalas jasa mereka?

Jika difikirkan balik, antara cinta si dia dengan cinta dan+kasih+sayang emak dan abah pada anaknya, lebih banyak yang dicurah oleh mereka berdua, sejak ku kecil hingga dewasa…kan..?walaupun aku tinggal di asrama dan kadang-kadang aku terasa seperti kekurangan kasih sayang mak abah(cis,gedik homesick segala)tapi, aku tahu, mereka berdua tidak pernah melupakanku dalam utusan doa mereka..

Bercakap pasal doa, tiba-tiba aku teringat akan cerita yang pernah aku baca, mengenai nabi Muhammad s.a.w, dalam perbualannya dengan malaikat(malaikat apa aku lupa pula)mengenai neraka, dan apabila baginda tahu ada dari kalangan ummatnya yanag masuk ke dalam neraka itu, baginda amat sedih hingga menangis,(ada yang menceritakan hingga baginda pengsan…wallahua’lam), di ceritakan lagi, semasa kewafatan beliau yang di saat terakhir hidupnya masih lagi berkata ummati…ummati…= ummatku..ummatku..
Ah, lihat betapa kasih dan sayangnya rasulullah pada kita semua sebagai ummatnya…hingga baginda mahu kita semua selamat dunia dan akhirat.(jgn lupa selawat ya)
Hadith :
Daripada Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : “ Demi Allah yang jiwa ku di tangan-Nya tidak beriman seseorang kamu sebelum aku menjadi orang yang lebih dikasihinya daripada bapanya dan anaknya.”

(al-Bukhari dan Muslim) ; Rujuk Mukhtasar Sahih al-Bukhari 14, Mukhtasar sahih Muslim 23)


Oh, bersyukurlah wahai hati, kerana begitu ramai yang mencintaimu. Tapi, ingatlah, siapa yang telah membuatkan mereka semua menyayangi mencintaimu?siapa?siapa lagi kalau bukan si-Dia yang maha penyayang. Tanpa, sifat ar-Rahman itu, kamu bukan siapa-siapa, alahai, mengapa diturut nafsumu, hingga kau inggkar pada Pemberi Cinta?

~~aku adalah aku dan aku hidup untuk yang menyayangiku~~

Ya allah, lindungi kami dari manjadi hamba cinta palsu~

Sunday, 19 April 2009

jagalah hati

Bismillah..
Pernah dengar lagu yang liriknya begini…

Jagalah hati, jangan kau nodai,
Jagalah hati, lentera hidup ini…


Bercakap soal hati, sebenarnya hati kita memerlukan makanan. Tahu apa makanan hati?makanan hati ialah zikir-zikir meningati allah, makanan hati ialah bacaan ayat-ayat alquran, makanan hati ialah bacaan-bacaan doa,ma’thurat dan sebagainya, makanan hati ialah ilmu-ilmu yang bermanfaat.
Kadang-kadang kita sebok melengkapkan diri dengan keperluan jasmani hingga terlupa akan rohani kita, sehinggakan hati kita terpinggir, ‘kelaparan’ tandus, dan gersang tanpa sedikit santapan, hingga akhirnya, hati kita bisa menjadi keras, kaku, tanpa rasa.

Hati yang sentiasa dibajai dengan makan yang enak-enak akan menjadi empuk dan mudah dijaga. Hasilnya, insan tersebut akan mudah mendengar kata, mendengar nasihat, dan mudah menggamit hidayah allah.
Hati yang empuk ini juga sudah tentu benci kepada perkara-perkara yan tidak baik. Hati-hati ini sentiasa bercahaya seandainya terus digilap setiap masa dengan zikrullahu akbar. Kesannya, lahirlah insan kamil yang lengkap dengan sikap mahmudahnya, bukan sifat mazmumah seperti dengki, dendam, syak wasangka, dan permusuhan.

Tetapi, andai hati tak dijaga, jadilah ia semakin gersang dan karat dengan debu-debu dosa yang kian hitam memekat. Semakin dosa dilakukan, bertambahlah satu lagi noda hitam di hati yang menutup cahayanya, membuatkan semakin sukar baginya kembali ke jalan yang benar. Ingat, syaitan sentiasa mencari peluang menyesatkan kita.

Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu…!

Noda-noda hitam di hati itu, boleh disingkirkan dengan cara mengingati allah, dan boleh digilap dangan melakukan kebaikan. Cucilah hati dengan bertaubat. Jangan sampai hati kita terlalau keras hinggakan kita sukar kembali kepada jalan-Nya.
Jangan sampai kita tidak suka mendengar atau membaca ayat-ayat allah,
jangan sampai kita tidak lagi berasa perlu berbuat kebajikan ,
jangan sampai hati kita terlalau keras hingga sukar bagi kita menerima dan mendengar nasihat orang lain..lebih-lebih lagi mendengar ceramah agama.
Dan, jangan sampai hati kita terlalau keras hingga begitu sukar untuk menitiskan air mata menangisi dosa-dosa yang pernah dilakukan. Mohonlah kepada allah, agar dijaga hati-hati kita.

Ya allah ya tuhan kami, janganlah kau bolak-balikkan hati kami setelah engkau berikan hidayah dan petunjuk kepada kami.amiin..

((entry ini sebenarnya, kutaip khas untuk aku sendiri, agar aku tak lupa menjaga hati aku, tapi, sama-samlah kita fikir-fikirkan ea..))

Sunday, 22 March 2009

kepulangan

bismillah,
oh, sudah mahu pulang petang ini, emak dan abah yang hantarkan.
alahai, kenapa aku tak rasa macam dah nakbalik huh?cuti seminggu macam tak cukup je.mm, tapi tak pe lah. semoga kepulanganku pada cuti akan datang, adalah dengan membawa lebih bekalan. Bekalan ilmu, bekalan iman , bekalan amal.
belajar mestilah kerana allah kan...?
al'ilmu kannur, nurallah la yahdi ilal maasi
ilmu itu adalah cahaya, cahaya allah tidak akan masuk ke dalam hati ahli maasi(ahli maksiat)
oh, doakan semoga kuperoleh ilmuyang barakah, ya?
doakan juga aku tidak lemah dan mengalah dalam jihad ini ya/
chaiyok 11A1 SPM 09, mari kawan-kawan, kita tingkatkan taraf ummat islam..
' kamu adalah ummat terbaik jika kamu beriman'

Saturday, 21 March 2009

menatap wajahnya

Bismillah, bukanlah niat hendak mempalagiat cerpen ‘menatap wajahnya’ daripada kajian komsas tingkatan empat,(xde keje ape) tetapi aku memilih tajuk ini memandangkan ada sesuatu perasaan unik yang menyelinap ke segenap tubuhku tatkala aku memandang wajahnya. Wajah siapa, tidaklah aku bisa katakan, janganlah tertanya-tanya pula.

Baiklah, biarlah aku meneruskan bicara. ‘Menatap wajahnya’, entah kenapa, melihat saja wajahnya, aku menjadi tenang. Oh, wajahnya yang lembut itu… mukanya, tidaklah putih melepak, tidaklah cantik mempesona. biasa-biasa saja, seperti aku juga, tetapi, aku suka melihatnya.
Tiap kali aku memandang si dia, aku rasa malu, oh, wajahnyakan, seperti ada seri. Seri dangan apa?oh, biarlah aku ceritakan sedikit tentang si dia.

Baik orangnya, sopan tingkahnya, tuturkatanya terjaga. Lagi, rajin dia ni, rajin belajar, rajin berkemas, dan paling utama, rajin buat solat sunnat. Aku sendiri terkadang berasa malu melihat si dia. Sesuatu tentang dia, dia amat suka bertanyakan hal-hal agama padaku.(dia memang suka tanya pasal agama pada semua orang) mungkin, itu pendiriannya, tidak mahu masanya tersia dengan perbualan kosong semata-mata.

Oh, masih terngiang-ngiang bicaranya padaku tidak lama dulu..

Kak kemy, kita suka tau borak dengan akak, yang selalu ingatkan kita tentang agama ni semua.(huh, dah dia tanya, aku jawabkanlah saja)

Oh, bukanlah aku yang mengingatkan kamu sebenarnya, tapi kamulah yang banyak mengingatkan aku. Mana tidaknya, melihat muka kamu sahaja bisa membuatkan aku mengingati si-Dia.
Ya allah, indahnya wajahnya, seindah akhlaknya.

Thursday, 19 March 2009

Rindu mereka semua~~blush.

Tiba-tiba entah kenapa, terasa rindu pada kamu, rakan-rakan ex-dormku last year,(dorm habibah, the happening dorm) termasuk akak-akak yang antaranya sudahpun melayari bahtera kerjaya dan menyambung pelajaran di mana-mana..

cakap pasal akak, teringat juga kak mimi, satu-satunya kakak yang aku ada yanag akan pergi ke bandung dalam masa terdekat ni(oit, gi bandung jangan lupa aku tau kak??!!souvenir..souvenir!!hehe)

sambung balik, rindu juga pada kawan-kawan dormku tahun ini(dorm UK yang ayu)

(macam-macam terjadi tahun ni, kan korang?)

rindu juga pada kawan-kawan sekelas, 5 IR,SMKAJB, kawan satu sekolah,

(baru seminggu bercuti, gedikz tol)

ex-classmate dan bekas SMKTSian lebih-lebih lagi kawan-kawan masa form3, 3KAA,07, SMKTS…?//!!(masihkah ingat korang akan daku??(hati kecilku tertanya-tanya))

merindui juga aku akan kawan-kawan di SKSR masa kanak-kanak dulu(dah tua betul aku ni)

kawan-kawan di sekolah agama kluang, rengit, kawan-kawan semasa di SKSP,dan masa tadika di SKSL dan SKSP…

oh, rindunya kat korang. Bilakah agaknya, kita dapat bertemu lagi??

Tempat biasa pertemuan dengan kawan-kawan SMKTS=pasar jumaat depan sekolah..(hehe)

Mm, tak lupa juga pada guru-guru yang telah mengajar dan mendidik daku(hehe) jasamu kanku kenang hingga akhir hayatku..=)

Oh, ucapanku..biarlah jauh di mata, tapi dekat di hati, ya..

(usus///!!)

(oi, ini bukan teka-tekilah!)


oke..ukhuwwah fillah abadan abadaa//!!

Aku tak pandai menghormati org yg tak pandai menghormatiku…oke//!!

Assalamualaikum..

Ah, untuk kali ini, agak sedikit emosi, tajuknye juga nampak seperti ntah apa-apa ntah, tapi, suka hati aku lah kan? Blog aku, (belagak gile aku ni)

Baiklah, tanpa berlengah lagi, aku membuka cerita, straight to the point,

aku,sebenarnya tidak suka melihat orang yang berdating depan mata aku dengan tanpa rasa segan-silunya.

Huh.bukan cemburu atau apa, tapi entah kenapa, alhamdulillah, jiwaku dilengkapkan dengan rasa kebencian untuk perkara maksiat ini. (nasib baiklah, jika tidak, aku fikir peluang(peluang ke?) untuk bercouple masa aku form 2 dulu, tidak mungkin dapat kutepis dengan jayanya)

Oh, mungkin ada yang tidak mengetahui hakikat ketidak bolehannya (keharaman)perkara ini,jadi, sudi-sudikan membuka ni ye..

http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=568

Okey, yang tidak tahu hukum(kononnya) itu lain cerita, tapi bagaimana pula yang sudah tahu, yang memang lama tahu, tetapi buat-buat tidak tahu, lebih teruk lagi jika memang selalu kene tarbiyyah, kena teguran mahupun nasihat. Tetapi terus hidup bagai tikus dengan labu-labunya.ah, kalau ada rasa malu pada manusia, aku masih boleh bersabar tau.

Selingan

Malu adalah sebahagian daripada iman, jenis malu ialah malu kepada allah, malu kepada manusia dan malu kepada diri sendiri, alangkah kiranya tiada rasa malu pun dalam diri?apakah ertinya itu??

Sambung balik,

Aku sungguh geram dan baran sebenarnya, melihat pasangan-pasangan couple yang tanpa segan silunya berdating di hadapanku dan rakan-rakanku itu, seperti tiada rasa malu langsung melakukan maksiat, tu satu cerita,(alahai, aku juga tidak lepas dari maksiat) lagi, seperti tidak langsung menghormati aku dan rakan-rakanku yang membenci perbuatan itu. Hello, kalau ye pun amat sangat rindu pada kekasih ‘sejati’ kamu tu, jangan dating depan aku boleh tak? Tak hormat langsung la//!hush..

(((Alahai, marahnya aku ni. Tentu mannusia-manusia di situ, waktu itu, turut amat marah padaku dan padanya, yang lengkap bertudung labuh dan bersongkok , waktu itu, kan?)))oh,aku menyesal sangat-sangat..

Oh, marah itu daripada syaitan, adakah aku marah kerana allah, atau marah kerana seseorang itu yang tidak menghormatiku? Semoga allah melindungiku…amiin.

Alahai, andai satu hari nanti, aku juga menjadi seperti mereka? Siapakah yang akan menegurku? Dan menarik aku dari lembah itu? Pada as-salam aku memohon keselamatan.


////aku bersyukur sangat-sangat kerana dikurnia teman sepertinya yang selalu cakap( guardline..guardline) padaku..///sorilah kalau terguris hatimu, ya///


Wednesday, 18 March 2009

cerita duka, kematian bapanya~

Cerita ini sebenarnya sudah berlalu beberapa hari yang lalu, berminggu sebenarnya.
Kisah kematian seorang bapa teman sekelasku. Hari apa, ku tidak pasti, selasa barangkali.
Pagi itu, munauwar tiada di kelas, waktu subjek bahasa arab barulah kuperasan beliau. Lepas itu, ustaz roslan bertanya padanya,

Kamu ke mana tadi?

Abah saya sakit cikgu..
(oh, aku tidak pasti cerita sebenarnya, maaflah kalau tersilap kata, ya)

Lepas itu ustaz bertanya lagi…kali ini dengan agak perlahan, dan aku tidak dapat menangkap butir bicara mereka lantaran tempat dudukku yang agak jauh dari tempat munauwar. Tapi, aku dapat merasakan sesuatu yang buruk. Proses pembelajaran diteruskan seperti biasa.

*****
Malam itu, di surau, selepas solat maghrib.

Baiklah, kita sedekahkan al-fatihah buat arwah bapa seorang rakan kita yang baru sahaja meninggal dunia, iaitu bapa munauwar,tingkatan 5 IR, alfatihah..

Aku dan rakan-rakan terkejut, ah, benarkah?? Salah dengar kali, (waktu itu mikrofon yang digunakan di surau agak seasons, jadi penyampaian agak terbatas)lepas itu,bacaan yasin pula.

*****
Di kelas, prep malam berlangsung, kali ini tidak seperti biasa, di tepi kelas, bahagian belakang, kelihatan beberapa pelajar membuat bulatan, sedang membincangkan sesuatu, firdaus seakan mengetuai perbincangan tersebut, aku yang baru tiba, tanpa lengah turut menjoin mereka. Di situ kudengar daus menceritakan segalanya…

Kulihat, di matanya, ada sedikit titisan jernih(oh, tidak apakan, kutulis perkara ini?kan daus//??)Kulihat pa’ah,(farhah) juga begitu, merah matanya, begitu juga teman-teman yang lain.aku juga sebenarnya, rasa hendak menangis…sungguh kematian amat menyedihkan…kan? aku tidak pernah mengenali ayah mun, tetapi aku turut bersedih, bersedih dengan kesedihan yang dilaluinya, dan bersedih memikirkan, andai aku yang berada di tempatnya.(oh, bersyukurlah abah dan emakku masih ada)

Malam itu, prep malam berlangsung dengan agak suram~senyap,
Memang, kematian tidak dapat dihalang. setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati, kan?dalam diam, aku terfikir, jika umurku tidak panjang, jika nyawaku akan ditarik sebentar lagi, apakah amalan yang kubawa? Ke alam seterusnya nanti, bagaimana dengan dosa-dosa aku dengan semua? Dengan rakan-rakan…dikesempatan ini aku ingim meminta sori pada semua taw taw…,

kata ustazah sapina,
orang yang tak mahu maafkan orang lain jika telah diminta maaf turut berdosa tau, sebab tiada sifat-sifat mahmudah dalam diri, so, sama-samalah kita saling memaafkan, oke

Kepada munauwar, semua yang terjadi tu ada hikmahnya, allah, tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya,(surah al-baqarah) life must go on oke.?
oh, aku amat kagum pada ketabahan beliau, entah bagaimana jika aku ditempatnya?

Tuesday, 17 March 2009

cuba kau bayangkan~

assalamualaikum..
hari ini aku ingin membawa diri aku dan semua pengunjung setia blogku(sukati aku je) untuk berfikir sejenak. berfikir tentang apa? sabarlah, baru nak intro ni okeyh, baca di bawah...::

bayangkan, kau naik kapal layar yang besar, kononnya nak bercuti sama-sama dengan orang tersayang, tak kiralah, family ke, aweks ke, dsb..
kau dah rancang segala-galanya, baeeek punya, masa kat atas kapal tu, kau tengok langit membiru, burung-burung berkicau seakan turut sama bergembira, kau rasa happy giler..sampai tak ingat dunia.kau pun nyanyi la lagu yang liriknya...:

bila rasa gembira tepuk tangan..

tiba-tiba, tanpa kau sedar,langit yang tadinya biru, dengan awan putih berkepul-kepul, menjadi hitam pekat, guruh tiba-tiba berdentum kuat, apa kau rasa?dah tu pula, kilat sambar-menyambar dengan tak semena-mena. lepas tu,laut pula semakin bergelora, makin tinggi ombaknya, seakan mengamuk dengan semakin dahsyat. kapal yang kau naik terumbang-ambing, semakin tak dapat dikawal, apa kau buat masa ni??
dalam sekejap masa sahaja, tiba-tiba satu ombak yang sangat tinggi menuju ke arah kapal yang kau naiki...dan menghempas kapal dengan dahsyatnya. kapal yang kau naik terbelah, semua orang yang ada atas kapal tu habis terjatuh ke laut.dengan kau-kau sekali terjatuh ke laut, nasib baiklah kau dapat berpaut pada satu papan.
kau cuba jerit, cari kot-kot ada orang lain yang terselamat..

mak...mak...mak kat mana?

abah? abah dengar tak ni?

akak?akak kat mana?

adik...adik..?kat mana korang semua ni?


kau cuba jerit lagi, tapi xdengar sebarang jawapan, kau sendiri pon terkapai-kapai hampir lemas.
kau tengok sekeliling, tak ada sesiapa.
kau cuba lagi jerit, kali ini untuk meminta tolong, namun hampa.

kau rasa kalau betul-betul terjadi,apa kau akan buat masa ni??
(alahai, karangan aku sangat tak menarik, adakah pembaca mampu membayangkannya...??~)

Saturday, 14 March 2009

aku ingin dihormati, katanya

Bismillahi walhamdulillah,
Ini satu cerita tentang seorang teman. Biarlah aku ceritakan dari awalnya ya.
Beberapa minggu yang lalu, di sekolah, sebagai salah satu program tingkatan 5, 1 kem Aku dan rakan-rakan menghadiri kem itu dengan baik sekali . banyak input baru kami terima terutama sekali pendekatan tentang agama.syukurlah~

Di dalam kem tu, fasiy kami ialah kakak2 dan abang2 darai UTM dan UTP, seronok betul, macam2 kami dapat. Antaranya, ketukan minda dan kesedaran mengeni adab2 dan batas2 pergaulan antara lelaki dan perempuan. Bayangkan, di kem tu, pelajar2 lelaki dan perempuan diasingkan untuk sebahagian besar aktiviti, tapi adalah juga yang digabungkan. Amat tersentuh, bila nak bergabung je,(dak2 lelaki di surau, perempuan di dewan) bila pelajar lelaki disuruh masuk dewan je, akak2 fasiy tu akan cakap macam ni

Baiklah adik2 kejap lagi para muslimin akan masuk ke dewan.So, akak nak ingatkan, jaga mata, jaga suara, jaga adab, okey?(lebih kurang macam tula)
selama ni kitorang tak cam harowk plak?

Okey, berbalik pada kisah kawan aku yang sorang ni,(biar aku ceritakan watak dan perwatakan dia dulu ea) dia ni baik, sopan, pemalu, tak pandai sangat marah orang dan sangat jarang cakap dengan kawan lelaki, melainkan kalau ada hal2 penting saje…dia ni memegang satu jawatan yang agak tinggi dalam satu persatuan di sekolah, jadi, itu memerlukan beliau untuk berbincang dan berkomunikasi face to face dengan beberapa student lelaki , yang juga memegang jawatan dalam persatuan tu.

Berlainan pula dengan aku, aku agak tak jarang cakap dengan yang bukan mahram~tapi aku akan cuba ubah kearah lebih baik, insya allah~(janagn main-main dangan nama allah)so, aku agak xsegan la kiranya berbanding dengan kawan aku yang pemalu ni tadi. So, diceritakan di sini, setiap kali nak bincang pape je, dia mesti suruh aku temankan. Aku sabagai kawan, temankanlah dia, Tapi, aku tak cakap apa-apa, sakadar menayang muka, agak malu juga sebenarnya,

Katanya, mahu cakap sekejap saja, pasal apantah, aku pun akurlah, sudah set dalam mind, sekejap sahaja tetapi lain pula jadinya, selalunya pasti akan menyeleweh ke mana-mana .
Aku agak geram, (bosan menunggu sebenarnya) aku melihat sahaja gelagat rakanku ini, sangat pemalu dia, bercakap agak menunduk, hanya focus pada kertas kerja, jika tidakpun, matanya pasti melilau ke mana-mana. Takkan lah mahu merenung mata si lelaki itu kan? Sudahlah tiada hijab, aduhai. Baru kena tarbiyyah…

Malangnya, amat siot sebenarnya budak2 lelaki itu, kurang menghormati rakanku(bukan aku yang kata, kawanku ini yang mengadu padaku) sudahlah bardiri agak rapat, (kurang satu meter rapat la kan…hehe)pandangan pula tidak ditundukkan, lepastu sibuk cakap ntah apa-apa, kawanku ini sudah tentulah sangat ralat. Maklumlah, selepas kem hari itu, dia telah memberitahu azamnya padaku, mahu lebih menjaga maruah dan peribadi, begitu juga aku, berazam kurangkan hal dengan lelaki (bukan mahram) melainkan hanya yang perlu, kami telah sama-sama berjanji setia(ceceyh ayat..)

Selapas settle perbincangan dan mencapai persepakatan, kawanku berkata padaku,

Eish, macam mana huh? Kalau kita tak suka sesuatu tu, boleh ke kita cakap je tak suka huh?geram la kat diorang tu... cubala hormat sikit…(lebih kurang begini la ayatnya)

Aku terfikir,
Ha’ah yek, kadang-kadang bila kita nak berubah kepda lebih baik, banyak betul dugaannya kan? Kadang-kadang persekitaran yang tidak mengerti, dan tidak tahu mahu menjelaskan bagaimana,(serabut tul ayat aku ni)mm, tapi, ketahuilah, sebagai wanita, kita perlu tegas, agar kita lebih dihormati, biarlah mereka mahu berkata apa, kita sombong ke, angkuh ke, asalkan kita tahu kita berada di jalan yang betul, kearah mencari redha allah, bukan redha manusia, kan?(hehe, tiru ayat kak hayy)mm, moga-moga allah tunjukkan jalan..amiin.,

Okeyh la, panjang pula post kali ini, harap tiada menyinggung siapa-siapa. Ukhuwwah fillah abadan-abadaa, oke…
Wassalam..

Saturday, 28 February 2009

perkahwinan~

Latar masa:tak ingat..yang penting awal bulan2
Latar tempat:sekolah..kelas 5 ibnu rusyd
Latar belakang;pembelajaran syariah islamiyyah berlangsung
Guru: puan rosilah,tajuk perkahwinan.

Proses pembelajaran bermula macam biasa, ustazah bagi 2 papers utk nota.lepas itu, beliau pon terangkan sedikit sebanyak mengenai perkahwinan. Meh aku terangkan sikit apa yang aku telah pelajari: makna nikah ialah himpun atau cantum, dari segi istilah pula ialah akad yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan wanita.
Hukum nikah pula ada 5..wajib, sunah, harus, makruh, dan haram.(utk penerangan lebih lanjut, buka sendiri buku syariah!pemalas lak dy…(hehe)
Blablabla..
Tiba-tiba ustazah tanya, siapa calon isteri dan suami idaman kamu?dan beliau tanya soalan ni pada setiap pelajar lelaki di kelas aku. Antara jawapan yang aku ingat ialah:yang sopan, baik, tak tinggal solat, yang pandai masak, yang menutup aurat, yang penyayang dan lain-lain. Tidak kurang juga dengan jawapan mengada-ngada seperti yang manja, yang comel, yang pandai urut,…blablabla…(nta pape nta mereka…)

Kemudian, ustazah tanya pula pada pelajar-pelajar perempuan. since girls ramai kat kelasku, beliau tanya beberapa orang saja.. aku turut terpilih untuk menjawab pertanyaan itu…(adoi) aku pun jawablah dengan malu dan segannya(tak moh la taip…ni bukan laman cari jodoh)hehe…ada juga jawapan lain dari rakan-rakan yang aku ingat seperti: yang taksuka makan kat rumah, yang suka tolong isteri., yang pandai dan suka masak…dll..(haha)

Komen daku…ha..kan ustazah dah pesan, dalam alquran, surah annur:26, perempuan yg keji utk lelaki keji…dan sebaliknya..
Tapi, kita semua mahukan pasangan yang baik, betul tak?kan..kan..? walau bagaimana jahat sekalipon kita, kita tetap sukakan kebaikan..kan..kan..?mm..itukan fitrah manusia..(rujuk buku teks syariah ting.4)hehe..
Tiba-tiba teringat ceramah dari internet- (cari dekat nama-nama allah…esq..pastu carilah dekat-dekat situ..insya allah ade)kita semua ni sebenarnya tunduk pada asmaul husna..kita tetap sukakan kasih sayang, sukakan keadilan, sukakan keselamatan,sukakan kesantunandll.. kita tetap tunduk pada sifat arrahman, sifat arrahiim, sifat al-adl, sifat allatiif..dan sebagainya. Kan..kan..?

mm..dahlah..hanya itu yang kumampu taip… moga-moga coretan kali ini mampu mengingatkan kita pada tuhan…oke..allahu akbar!

tiada orang nak kwn dengan awak?

Pernah rasa dibenci? tak disenangi?orang tak mo kawan?pernah rasa cam ramai orang tak ngam je ? rasa dipulaukan? Pernah tak?mm, kalau pernah sure sedih giler kan?kan..kan??

Bismillahirrahmaanirrahiim..alhamdulillah…dapat juga aku menaip pada pagi yang indah permai ini. Terasa bahagia jari-jemariku menjalankan hobinya, menari-nari di atas keyboard computer ni, oke, berbalik pada intro tadi, bila terasa diri tak disenangi,(hehe) andai anda pernah rasa begini, ketahuilah, aku juga pernah melaluinya. Andai ditanya perasaan, memanglah sedih sangat-sangat.seperti mahu menjerit pada dunia, ‘oi, nape korang ni?takmo kawan ngan aku ker, sampai hati korang…sob..sob’hu~

Tapi, bila difikir-fikirkan balik, setiap yang berlaku tu kan ada hikmahnya. Firman allah, tidak aku jadikan sesuatu dengan sia-sia..(alhamdulillah, ayat-ayat quranlah yang selalu memberiku motivasi untuk terus hidup di alam dunia,(eheh, tarsalin lirik lagu pula). Mm, bila difikir-fikirkan semula, kenapa jadi begini, apa puncanya, sebab-munasababnya, (apa salah aku?)hehe..
barulah aku sedar, rupa-rupanya, aku sedang menghadapi masalah, hubunganku dengan allah kian renggang. aku sedar pasal hal ini pabila pada petang itu, aku terdengar ceramah di tv, penceramahnya aku lupa siapa(adeyh, sudah nyanyuk da~)antara bait-bait kata yang meresap ke otakku ialah:

ketahuilah, bila hubungan kita dengan allah tak baik, hubungan kita dengan manusia akan banyak masalah.
Bila kita menjaga hubungan yang baik dengan allah, dekat dengan allah, menjadi orang yang allah cintai, allah akan menghantar para malaikat untuk meniupkan rasa kasih-sayang orang sekeliling pada kita
.

Dari situ aku sedar, aku makin jauh dari allah, makin banyak dosa-dosa yang aku buat, dah la banyk dosa, tak bertaubat pula. Aku bersyukur sanagt-sangat, sebab tindakan kawan-kawan yang menonjolkan rasa tidak senangnya padaku itu, mengetuk hatiku dan menyedarkan aku supaya lebih berhati-hati. (sob sob, kitorang gado masatu, hu~nasib baiklah ukhuwwah masih terjalin indah )So, sekaraang, aku sudah mind-set kan bahawa, kalau ada yang tidak senang berkawan denganku, adalah silapnya dimana-mana tu. Allah knows the best.
Alahai, tiba-tiba teringat akan seorang temanku yang seorang ni, baik beliau tu, dah lah tu, semua orang suka berkawan dengannya, dari yang baik, mahupun segonjeng-gonjeng manusia, semua boleh ngam berkawan dengannya. Jealous sey aku pada beliau.

Hehe, kepada yang terlibat, ukhuwwah fillah abadab abadaa oke, orang mu’min tu kan bersaudara..kan..kan?(surah al hujurat:10)

Saturday, 31 January 2009

Assalamualaikum..(eit ape la tak jawab salam)hehe
Malam Ahad yang dingin, aku duduk bersila di atas kerusi kayu berkilat indah,emak, wani dan luqman, diruang tengah, menonton tv, abah, tiada di rumah, menghadiri majlis yasin dan tahlil,syukurlah, kalau tidak pasti mahu berebut computer denganku(bukan berebut sebenarnya, sebaliknya beliau menggunakan kuasa veto, meng syyuuuhh aku dari kerusi yang indah ini)hu~.

Berbalik kepada tujuan utama aku menaip hari ini, mm, seperti biasa, disebabkan esok hari ku akan pulang kesekolah, pasti malam ini kugunakan computer sepuasnya,oh, andai bisa kubawa laptop peribadi, dengan adanya wireless network,alangkah bahagia…

Adohai, banyak melalut aku ni, ,mm, sebenarnya, kuingin kongsikan bersama pengalamanku sewindu yang lalu.ceritanya bermula begini…jeng..jeng..(ada unsur suspen tak?)

23 januari 2009(birthday sape ni yey?(ida, api belated!),di sekolah.
Program rantaian kasih telah diadakan..(hari terbuka la)
Para ibu bapa pelajar ting. 3 dan 5 hadir bagi membincangkan mengenai anak-anak mereka. Namun, itu bagi insan terpilih sahaja, aku tidak(aduhai)..bagi pelajar2 ting5 yang memperoleh sekurang2nya 3 gagal dalam exam tahun lepas, termasuk dalam carta peserta tazkirah. aku yang tidak ambil paper 3 subjek sains akibat demam campak(mulanya kufikir chicken pox, rupanya bukan (thanks yey asma sudah bagi tawu aku ilmu penyakit kulit)secara automatic, yang T menjadi G. >>>tidak hadir=gagal..dush~

Mulanya aku sedih amat, ditambah lagi dengan rasa kecewa dan tidak puas hati..(lol), tetapi aku redha, rupanya ada hikmah di sebalik semua ini.(tetiba teringat tazkirah qayyum mengenai __rupa-rupanya allah hendak menghadiahi pelangi nan indah___di surau, lepas maghrib hari tu)
pagi tu, kami(pelajar2 golongan tazkirah berkumpul di dewan dan dengar ceramah(thanks yey semua yang terlibat(^___^)

Antara input yang aku dapat ialah(ceceyh cam buat laporan la seyh)
…jangan la rasa rendah diri ya amat, sebab kita adalah umat terbaik jika kita beriman(ayat quran, ayat, surah apa ye??)…iman..iman…(teringat jiha)weh!!jiha, ingatkan aku lagi iman..iman…
jangan ada sindrom suka berlengah lagi(ish, malu jew)kejayaan ditentukan 90%oleh sikap!.
…buat apa-apa pun kenalah bersungguh-sungguh beb, doa pon sungguh2 la…ini doa pon main-main macamana allah nak makbulkan? paham tak?(emo pula daku)(weh, aku masuk syarahan agama untuk mtq, doakan aku yey kawan-kawan)
eik?dapat banyak a tapi agama tak a?memalukan!
…oi, jangan belajar last minute laa…tu masa untuk keluarkan ilmu, bukan sumbat lagi.
…amalkanlah solat taubat dan hajat setiap malam.kalau tak silap, solat taubat tiap malam ni sunnah nabi s.a.w kan…?(selawat laa)mm.. insya allah aku kan cuba istiqamah, ayuh kawan-kawan.
meminta hanya pada allah taala.tawu!
jangan bodoh sombong ea..taw..taw..(ape la 14 x5 =25)hahaha!
…hadith…alkaisu(ape ea?)=org yang bijak adalah orang yang tahan nafsunya…(apa lagi ntah)ish, tak sempat salin la haritu…siapa tahu? Ayuh berkongsi ilmu! plz...maw tau ni!

mm.. banyak lagi sebenarnya..(mada ar maw taip sumer)
anyway, a very thank you to all siapa yang sudah bersusah-payah dan berjesa memberi ku ilmu2 yang amat berguna, amat kuhargai,,,hehe, kearah memupuk budaya cintakan ilmu)

oke…(esok maw pulang, papehal msg weh, aku bawa sim,(ta brani bawa enset)bile free daku on..hehe~ mampus warden bace...(hehe mustahil kan?)

wslm(segala yang baik dari allah, juga yang tidak baek, tetapi atas kekhilafan aku juga, so sori ea kalau ada yang tersinggung)daa~

Sunday, 25 January 2009

aduh malunya.

First sekali, akak nak tanya, tiga tujuan utama kamu masuk sekolah ni?
Mm, nak belajar bersungguh-sungguh.

Okey, tu yang kedua, yang pertama sekali?
Mm, sebab ikut cakap mak..

Mm mm…yang pertama sekali akak nak dengar ..apa dia?
Yang pertama sekali ialah…lillahi…?
Lillahi taala..apa-apapun yang kita buat, tujuan utama mestilah kerana allah taala..nawaitu kena betul,

Itulah antara bait-bait perbualan antara seorang temanku dengan seorang junior form I yang baru melangkah masuk ke SMKA Johor Bahru yang masihku ingat hingga kini.

12 Januari -20 januari 2009, tempoh masa yang diberi oleh batch form 5 kepada form 1 baru untuk proses orientasi.(er orientasi?bahasa kasarnye…kene buli kot)dalam tempoh ni, mereka(adik-adik tu) kena dapatkan tandatangan 20 orang pelajar (angka ni nampak sikitkan?)tingkatan5(kita-kita la tu).

Untuk mendapatkan tandatangan yang sememangnya bukan percuma ini, mereka diminta melakukan pelbagai perkara, dan dikenakan pelbagai denda(lebih-lebih lagi dengan seorang budak dorm yang rakus dengan biskut dan air kotaknya tu)hahaha

Tidak kurang juga aku, yang cuba mengada-ngada dan bermanja-manja dengan junior,hehehe(gelak jahat)maafkan aku adik-adikku..

Sehinggalah pada suatu malam, tatkala ramai ‘tetamu’ datang ke dorm mencari sasaran masing-masing, aku mencuri dengar akan perbualan si ‘dia’ dengan ‘peminat’nya, dia pon nampak rela bait kata-katanya didengari umum, tersentak hatiku berbicara.

Oh< color="#000099">nak mantapkan dan tingkatkan iman yang selalu sangat goyah ni.

Kedua,baru aku nak belajar bersungguh-sungguh, khasnya, menyambung belajar bahasa arab, lughatul quran. tapi, nampaknya aku semakin lupa akan matlamat dan hadafku di situ, sehingga kini, hampir dua tahun, aku tidak merasakan perbezaan imanku, seperti tiada perbezaan, atau mungkin semakin malap dek selaput dosa dan noda.

Bila aku teringat akan di dia,*****, aku rasa malu sangat-sangat, aduhai, umurku lebih tua darinya, aku lahir bulan dua, sedang dia, 6bulan lebih muda, tapi mengapa dia lebih arif dan matang dan addin, dalam islam?aku malu, dia tahu, sedar dan paham akan tujan hidupnya, aku juga begitu, tapi mengapa aku sering lalai dan leka dari mengingatiNya?

oh, aku amat berterima kasih padanya, kerana mengingatkanku tatkala kuterlupa.


Sunday, 4 January 2009

mari dengar destinasi cinta~

Tuntas kumendaki…puncak cinta teragung..
Huhu~pernahkah kamu mendengar seni kata lagu ni?lagu destinasi cinta, mestica. Nak cakap., aku pernah, selalu. Best sangat-sangat lagu ni, kalau rasa iman cam tak sihat, akanku perdendangkan lagu ini melalui jaringan internet, takpun, kalau di asrama melalui mp3 yang seorang budak baik hadiahkan tu(bangga pule orang tu).tak kurang juga, bertambah sedap lagu ini kedengaran andai didendang terus oleh aku…(hu~)
First time aku dengar lagu ini, tibe-tibe air mata meleleh…ish~insaf seyh..(sebelum ni aku minat pula nasyid-nasyid ni huh??boley arh) dikesempatan ini, kuucapkan terima kasih kepada mil yang bagi mp3 yang penuh dengan ayat-ayat qurat, zikir dan lagu-lagu nasyid tu.)

Bercakap pasal lagu, sebenarnya, aku agak segan dan rasa amat ketinggalan zaman dengan kawan-kawan aku, yelah, diorang tahu macam-macam lagu, hafal lirik lagi beb, lagu jepun la, lagu English lagi macam-macam. Huh, malu je..(er nape mesti malu ye) ntah la~ may be rasa diriku tak sama seperti segolongan besar rakan-rakan kot.adeyh.
Tapi taka pa, aku baru tahu. Sebenarnya, aku tidak melayan lagu-lagu tu semua, sebab aku tak mengerti maknanya,(adoi, nampak sangatlah vocab englishku sangat teruk~ plus, aku tidaklah berminat untuk menghayati lagu-lagu yang tak dipahami tu.(dah takpaham lagi mau menghayati??)

Dikesempatan ini juga(err, dikesempatan?), aku ingin menyeru rakan-rakan sekalian, sokonglah nasyid lebih dari lagu jiwang~(err, kalau nasyid jiwang tu silalah kurangkan eh)hehe.. kearah membentuk hati yang jinak~

Okeylah, till here, and I wanna wish u’all, selamat bertemu kembali~nak balik ostel sudah~doakan aku agar tabahye~

Thursday, 1 January 2009

Tiba-tiba tanganku terasa macam ditarik-tarik untuk menaip di blog yang indah pada malam Jumaat yang indah permai ini…(ngee~)

Hari ini dah hari Khamis, esok Jumaat, lepas itu Sabtu, Ahad dan naik sekolah.ish~lama dah kita bercuti sekolah kan?esok my lil bro, Kamil akan pulang ke sekolah dia.(buat pengetahuan korang, Kamil ni adalah seorang pengawas yang berdedikasi dekat sekolah dia, jadi kena pulang awal, untuk uruskan kemasukan pelajar baharu)
Aku pula, balik hari Ahad la.macam kawan –kawan lain…hu~mm, ish,,kena bersedia ni nak kena duduk asrama balik dengan segala peraturannya.(help me)hehe

Cakap pasal asrama, aku teringat dekat seorang kawan dari SMKTS, yang dah masuk satu SBP tu, namanya *****, (hehe)sape ea?dengar cerita, dia nak balik semula ke smkts next year, ish..ish..aku tak tahu nak cakap apa, mungkin beliau lebih senang belajar di sekolah harian biasa. (memang susah nak sesuaikan diri dekat asrama ni)huhu~natau nape? antaranya, no internet, no game, no men moto, no lepak-lepak di pasar(manade lepak..jalan-jalan laa)~huhu bagi diriku yang xsuka dikongkong, adeyh..
Lagi satu, betul ke ye tahun depan semua sbp akan dinaiktaraf jadi sekolah cluster.. waktu sekolah sampai petang, ada break untuk solat dan makan je.(mak’eh)bagusnya buat macam ni. huhu~

papepon, next year aku akan menghadapi SPM, mak dan abah mengharap aku dapat straight A aku pon la..of course, tapi aku ni malas sikit la..adeyh
chaiyok kamillya! (oi..jangan lupa nawaitu eit!)WATCHAAA!