Tuesday, 12 July 2016

syaittonirrojim betoi. (sakit)

sebab melalui perasaan yang sama, rasa tepanggil camtuha untuk menulis. 
entry ini untuk sessiapa yang sedang sakit atau ade sesiapa org terdekat anda yang sedang sakit dll lahh. sakit yang kelihatan mahupun sakit yang tidak kelihatan. 
.
.
tahniah semuanya yang diuji! berbahagialah dengan kesabaranmu!  
ade sesuatu yg  Allah sedang tarbiyahkan anda!
...
sebenarnya aku tak risau sangat kalau anda sakit. sebab 'semua' orang penah sakit kan. haaaa kejam x ayat aku...
.
eh.
hu.
hurm. 
.
.....cuma ade sesuatu yang paling aku risau..... sirius gila risau. sirius risau gila. sirius talk.
.
.
ada sesuatu yang aku risau sangat2 bila seseorang ditimpa sakit.  
bilamana
dari sakit tu kita dihasut sehingga mendapat pelbagai hal lain. 
seperti yang aku  lalui sebelum ni.
sirius ini memang gila. 
.
lepas listdown semua hasutan syaitonirrojim yg berjaya aku patuhi. eh lol. *yg berjaya dikenalpasti, aku rasa macam aku xde harapan lagi untuk keredhaan Allah.  tapi alhamdulillah sgt3, dengan rahmat Dia, aku adalah aku yang hari ini. 
*ok baru nak start menulis meleleh2 ayaq mata huaaaa. ok stop it!. 
.
.
.
dulu aku hampir 'menyembah jin' sebab ikut semua permintaan nya (melalui manusia) demi untuk sihat. termasuk beramal soleh pun, beramal bukan kerana Allah tapi kerana suruhan dan harapan utk sihat punya pasal....'keikhlasan yang hilang'
.
.
dulu aku hampir bunuh diri sebab dihasut dengan bisikan bukan2. (ade suara2 menyuruh aku terjun bangunan, tetak/kelar diri sendiri dll) tak lain suara2 tu semua adalah bisikan syaitonirrojim dan dibuatkan seolah aku bertarung dengan fikiran dan perasaan sendiri. sungguh dasyat syaitan menguasai fikiran aku. (ye, bndee ni orang panggil apendentah tapi jangan sesekali kata aku gila. aku xgila, faham?)
.
.
dulu aku hampir murtad, sebab marah dan merasakan Allah tak adil (buat amal, tapi orang kata xditerima sebab banyak dosa, buat amal, tapi orang kata tak cukup sebab tu dapat gangguan dll) aku rasa aku xde harapan langsung untuk doa didengari. aku berdoa siang malam untuk sembuh tapi tak sembuh2. aku rasa penat dan helpless dan xsabar so aku tak tahu nak marah siapa lagi sehinggalah masa yang lama so aku marahkan tuhan...aku cakap Allah xadil! dan aku memberontak,nak buat segala larangan dan tinggal segala suruhan! tu dia. sampai ke tahap itu aqidah aku dipermainkan2. (padahal lebih banyak nikmat berbanding ujian dalam hidup, tapi yang diuji yang diingat2 nikmat yang banyak tak disyukuri)
.
dulu aku membenci semua orang. semua! sebab aku rasa semua org tak ambil tahu, tak membantu, aku xpuas hati sebab aku kene tanggung sorang2!org lain berseronok sedangkan aku sakit, tapi terpaksa berpura2 ok depan semua  org! org lain cakap sesukahati bahkan mempermain2 dan membahanketawakan kesakitan aku bila aku minta tolong. aku marah, aku rasa semua orang mementingkan diri. so lahirlah pelbagai lagi hasutan dalam hati. tu diaaa hasutan syaitonirrojim supaya memecahbelahkan ukhwah seorang. (padahal ramai je yang membantu dengan cara bersabar dengan aku, which is baru aku sedar betapa sblm ni aku tak hargai kesabaran tu *tqvm utk semua yg masih mampu bersabar dgn aku, sayang aku dan hargai aku. aku hargai sgt3. siriusly ily! eh)
.
.
.
lagi satu hasutan syaitonirrojim yang halus, membuat aku ragu2 dengan segala janji Allah dan dengan hadith nabi. ya. di  mulut memang kita boleh kata kita yakin dengan kalam tuhan. tapi cara fikir, tindakan dan segala keputusan kita membuktikan tahap keyakinan kita.. (takcaya cuba baca terjemahan quran (ayat 1000dinar contohnya) dan tanya diri, sejauh mana kita yakin dengan ayat tersebut) dan macam2 lagi ayat quran yg bukan org lain, tapi kita sendiri kene telusuri utk kita rasa dan dapatkan apa yg allah sampaikan. *lepas tu boleh sama2 study apa maksud was2 dalam surah annas. 
.
.
,
aku xnak cakap banyak. ni jalan dan cerita hidup masing2. aku cuma xnak anda melalui jalan yang sama. sebab aku tahu betapa sakitnya  perasaan tu! perasaan ujian lain yg menimpa nimpa di sebalik ujian sakit. aku xnak org yg aku sayang mengulangi kesilapan aku. ia perasaan yg sungguh teruk!
.
.
jadikan ujian sakit sebagai batu loncatan supaya kita  lebih taqwa dan lebih dekat dengan tuhan. anda boleh! Allah sayang anda!
.
.
.
again, 
.
.
.
bukan sakit yang paling dirisaukan, ce fikir, sakit teruk camne pun walaupun membawa kematian pun(sebab dulu banyak kali aku doa supaya mati sebab xsanggup lagi tanggung) , memang jalan kehidupan lumrah manusia akan sakit(kebiasaannya), dan akan mati, kan kan. hidup singkat kan? (*antara pelajaran paling besar masa aku sakit, belajar untuk redha selepas berusaha ikut yang dianjurkan agama, bukan pasrah tau.. mungkin perkataan yg lebih tepat penyerahan jiwa dan tawakal hanya kepada Allah) tapi kene ingat, takada sesuatu pun akan berlaku kecuali dengan izin Allah! 
.
.
.
ujian sakit aku mungkin xseteruk org lain. tapi bagi aku ia benar2 menghempap jiwa. 
dan di kala itu memang syaitan akan sungguh2 menggganggu sehingga kita benar2 menuruti telunjuknya! kuatkan semangat masing2. ='). berjuang habis2an! semoga  diganjari syurga. 
.
.
.
.
okbai. doakan aku, doakan org2 yg yg sedang diuji sakit.
*lately emosi kurang stabil sebab bende2 macam ni memang xboleh buat aku diam. aku kene bersuara! dan aku serahkan kepada Allah untuk catur semuanya sebab bukan kerja dan kemampuan aku untuk jaga iman dan akidah manusia. iman sendiri pun masih hulalalala. 
*pesan aku, cari perawat atau wasilah atau apejelah yg bantu kita dekat dengan allah,bukan apa2yg membuatkan syaitan semakin menguasai kita.
*sekian terapi menulis aku pd hari ini. 

Wednesday, 18 May 2016

post pertama

assalamualaikum.
.
hai.
.


aku dah bagitahu belum, yang aku dah sihat?
.
.
.


alhamdulillah.
.
doakan aku jadi hamba yang bersyukur.
.


aku happy
.
aku teharu
:')
.


alhamdulillah ~
 (12/5/16) selepas beberapa hari amalan rawatan.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

assalamualaikum... alhamdulillah thummalhamdulillah.
sy rasa sy dah sembuh SEPENUHNYA dari sebarang sakit/gangguan yg diceritakan sebelum ni.
*baru ni sakit teruk.. sampai sy rasakan xterbantu..
malam tu sy qiam dan terasa macam satu angin lembut bawak pergi segala susah hati dan digantikan dengan perasaan gembira dengan ujian. (sebelum ni hanya sabar mungkin ni baru betul redha..agaknyalah)

walaupun esoknya masih sakit dan rasa tak terbantu..dan lusanya (sy xtidur malam tu sebab dah lewat pagi.. takut terlajak subuh) dan menikmati malam yg sangat damai seolah hilang dan diangkat segala yg mengganggu hati dan jiwa (perasaan takut/sesuatu beban yg memberat/fobia dan sebagainya) tak tahu nak diungkapkan mcm mana dengan perkataan.

lepas subuh, sy tidur... dan sy mimpi sy keluarkan (seolah muntah) darah.. sy sempat tadah dengan tangan, penuh dengan darah dan terus terjaga pagi tu)

sy sgt3 bersyukur dengan segala yg tuhan hadiahkan... lama sy tunggu perkara ni.. bertahun2 lama.
alhamdulillah. masih kekok lagi hidup lain dari sebelum ni. *mcm lagha pulak sebab terlampau selesa huhu. doakan sy jadi hamba yg bersyukur.

jazakallahu khairan jazak untuk segalanya.
nikmat yang mana lagi hendak didustakan.

Wednesday, 23 March 2016

sosiologi beza, psikologi beza.

bismillah. 

a lil bit stress harini so i decided to write. mungkin otak penat fikiir bende berat kot. (siriusly bende dakwaah memang bende berat+memikirkan  diri sendiri yg memang berat dengan mcm2 jahiliah) so aku nak tulis bende ringan je lah. ok untuk entry kali ni aku bagi tajuk...seperti tajuk di atas *sukahatiaku

kadang2, bila bersosial banyak bende kita boleh perhatikan. atau dengan kata lain, aku peratii je. so berdasarkan  pemerhatian aku, dapatlah aku konklusikan bahawa cara hidup/sosiologi/apeapeje lah seseorang mempengaruhi kematangan dan cara fikir. berdasarkan pemerhatian aku yg picisan lah. 

contoh, segelintir remaja umur 18 yang masih bersekolah, dengan segelintirremaja umur 18 yang dah  di ipt, cara fikir beza. yg masih sekolah, (berdasarkan pemerhatian aku), kurang berani membuat keputusan, ragu2, dan sedikit nilai kebergantunggan yang agak tinggi pd keluarga. contoh, taakut nak buat keputusan/ nak ke mana2 pun takut2 nak naik bas . tapi bebudak ipt, dah terkedepan,  lebih berkeyakinan untuk membuat keputusan sendiri dan xde masalah kalauu bapak xdapat hantar ke tempat yang dia nak pegi. *ok huduhnya contoh. 

contoh pelajar yg biasa pegang jawatan/terlibat dengan kerja itu ini, berbanding pelajar yang fokus dengan study saja, juga berbeza cara fikir. contoh, ada orang sudah boleh manage syarikat sendiri, urus kewangan dan keluar masuk duit dalam skala besar, urus organisasi, kemahiran sosial yang lebih tinggi dan sebagainya, sedangkan ada orang lain xhado idea langsung tentang tu.

student dengan orang yaang dah bekerja pun berbeza, walau sama usia.  walaupun hakikatnya mungkin yang dah  kerja tu cuma gunakan sijil spm, tetapi kadang2 mereka lebih matang berbanding student yang belum turrun padang dalam profession yang sebenar atau belum cukup keterlibatan dalam bidang yang terlibat. eh 

 kematangan dan kesediaan otak berfikir dan bersikap lebih bersedia tu terbina dengan tidak semena-mena denggan sedikit 'paksaan' atau desakan keeadaan. tu berdasarkan pemerhatian aku laa dan aku pernah jadi begitu tensyen sekali berhadapan dengan segelintir orang yang xsama cara fikir. *nampak sangat aku yang xmatang, sebab semua orang berbeza2 dan kita yang sewajarnay kreatif mendepani kepelbagaian. 

*contoh berdasarkan pemerhatian aku saja 

ok berdasarkan kisah2 terseebut, aku menjadi terfikir2. mesti orang lain perati je sikap aku, dibandingkan dengan member yang dah kawen. aku sedar  perangai aku masih kebudak2an, sedangkan kawan2 yang dah kawen dan ada anak semua bersikap lebih agak sedikit matang dengan tanggungjawab yang terpikul. aku rasa la. dan aku sungguh segan bersikap kebudak2an walaupun aku tahu itulah aku. jadi aku rasa aku kene cepat bersikap matang *hello bukan kawenn k. 

tapi tapi tapi, harini dengan bangganya aku telah dijemput menghadiri  mesyuarat tuuutttt wanita daerah pontian. walaupun aku diamanahkan baca quran je dan xterlibat secara langsung dalam perlantikan jawwatankuasa dan sebagainya. tapi aku nak bagitahu. hei hei aku dah wanita sekarang. meeting dengan macik2 tau ite. bangga ite dah join group macik2. sebelum ni meeting belia je.  yeah yeah aku dah matang yeah *lompat lompat. 

tiba2 balik terus demam sebab banyak melompat cuaca panas kot. okbai. 
*aku redha dengan demam ni, orang matang kan redha dan optimis kan kan. 

assalamualaaikum

Friday, 11 March 2016

hantaran kawen

assalamualaikum dan hai. aku taip lajulaju je ni. walaupun dah lewat tapi kugagahkan jua diri untuk perjuangan ini. ceh. 

macam ni rupanya feeling dia beb bila akak atas kita nak kawen pahtu semua orang dok tanya apesal aku xsekali jalan. cis. ape nak jawab aku xsuka orang tanya aku soklan yang aku xsedia nak menjawabnya. aku nak jadi penyanyi pahni so aku fikir aku kene biasakan diri untuk bertenang dan bersedia dengan apepun persoalan dari wartawan2 hmm. 

aku syak macik2 yang bertanya tu xsungguh2 pun nak aku kawen. aku syak mereka sekadar mengisi masa lapang dengan mengenengahkan ape topik perbualan yang boleh dibualkan sehingga akhirnya aku yang menjadi mangsa dalam kondisi tersebut. sebab berdasarkan pemerhatian aku, bila aku jawab aku tengah kumpul sponsor untuk majlis kawen, diorang terus mendiamkan diri seribu bahasa. aku perati je perangai macik2 tu. hmm. 

baitheway, 
aku bukan nak berbual kosong malam ni tapi aku nak mengenengahkan sesuatu. aku syak bende ni dah ramai yang terfikirkannya pun tapi aku sajesaje nak menulis sukahatiakulah. 

zaman sekarang ni, hantaran kawen pelik kalau kurang 10k. gilakau lagi2 yang taraf pembelajaran acah2 tinggi ataupun yang gaya hidup retis2. bawah 10k tu kira cam haaa like siriuslaahh?? ape kau ingat nak kumpul  waima 1k tu senang ke? ok aku faham la kalau ade macik2 yang berkata sajee je kami nak uji sanggup x lelaki tu nak jaga anak kami, bersungguh2 tak nak ke anak kami. kalau bersungguh apedehal 10k tu. kalau 10k pun x sanggup acane nak jaga makan minum pakai anak kami bila dah kaen nanti. camtuhaa. aih. aku tatau la nak uji ke nak ape ni.xpelah aku hormat pendapat macik. 

ade jugak pacik2 yang sajee je letak harga hantaran anaknye mahai2 pahtu last2 pulang balik ribus2 kat anaknye, untuk settle rumah tangga rumah baru ke perabot ke persediaan untuk anak2 ke. camtuha aku respect la jugak. tapi kan. kekadang bende alah ni boleh bawak stress ko tahu x. mane la nak cekau duit riburiban. makbapak belah lelaki kaya raya ok lagi  ehh ok lagi? naaa, aku fikir pembentukan sikap yang macam mana tu yang lebih utama*faham2 la aku malas nak citer lebih lanjut. 

cube ko bayangkan ko sebagai makbedah. ade anak2 kelak. tetibe anak2 ko semua lelaki. guane? setiap anak perlu berusaha keras untuk settle this thing yang dipanggil 'hantaran'. bayangkan pulak dengan anak maktemah yang semuanya perempuan. hanya perlu tunggu orang datang emminang dan tapaya pk pening2 untuk sedia wang hantaran. huahua. sedihnye aku kalau aku berade di tempat makbedah. 

yang aku faham sebenarnya sukahatila pihak lelaki nak bagi berapa. dan tu pun sebagai hadiah untuk siperempuan. bukan tanggungjawab pihak lelaki kalau pihak makbapak perempuan nak buat majlis grand2 tau. majlis untuk anak sendiri kan, apepasat orang lain kene tanggung huahua. sian gile beb makbedah. 

btw bende alah ni semua buat aku terfikir bahawasanya seseorang dari sesapejelah yang faham kene ubah bende ni. atau kita akan terus menerus menzalimi *ehh bole ke aku kata menzalimi pihak2 tertentu. sampai bila kita nak teruskan perkara mcm ni. aku kesian kat lelaki2 yang terpaksa tanggung semua bende ni. ehh. idokla aku cakap kene stop serta merta bende ni. tapi ce fikir sesama. ish aku xbole la aku kesian de kat makbedah dan anak2 lanangnye. aduhh nak bina masjid kot. mudahkanlee urusan tu, kang ade yang pinjam meminjam hutang berhutang tapasalpasal kene kejar alonglahh kawen kat siamlahh. eh eh. cane? someone from somewhere mustdo something to change it !!! kalau bukan kita siapa?? huh? huh? *tetibe emosi ehh. 

jadi berdasarkan pemerhatian aku, aku fikir aku hendak membuat suatu kesimpulan. aku tahu akan ade yg takpuas ati dengan kesimpulan ni tapi tahape, aku memang dilahirkan utk buat korang tapuashati. dan aku sungguh berbangga berbuat sedemikian. 

kesimpulan yang aku berjaya simpulkan malam ni adelah.

yeay nasib baik aku bukan lelaki yeah yeah~ *lompat2. ahaha

elehh gurau sikit tabole. 

baitheway lagi sekali, again, bila maktemah tanya soklan bila aku nak kawen. huahua. aku rasa aku baru je umur 15. sirius bila jumpa bebudak 15 aku rasa macam sebaye. mungkin sebab aku dah kehilangan zaman muda remaja kot. aku baru je pulih kann *ok poyo, so aku nak nikmati semula usia belasan tahun aku yang hilang. so takkan la 15 dah nak nikah ahahaaaaa. maybe 16,17, 18... inshaallah doa2kan dan selamat beramal. eh. nanti aku dah sedia aku pi lah meminang sesapejelah yang aku syok kat dia k. hmm. 

okebai. malu pulak citer pasal kawen. kite baru 15 xsesuai cite topik ni hmm. 
ok kat entry ni saja aku tanak letak gambar sebab nanti karang ade la tu yang nak berangan angan aku tumbuk karang. 

tapaya nak pangkah sangat. aku tulis sesukahati je. xde buat rangka karangan pun. kalau ade point yang tertinggal tu biasela. nak tambah bole komen. okbai assalamualaikum. 

Monday, 7 March 2016

pentingkan diri sendiri.

ade pengalaman berharga yang aku lalui sebelum2 ni. 
aku bertarung laksana pejuang yang sungguh berdedikasi. cewwah. 

aku bertarung dengan perasaan benci dan takut yang mendalam dalamjangkamasa bertahun2. aku berjuang dengan kesedihan dan kerisauan, aku berjuang dengan perasaan aku perlu berjuang sebab aku perlu hidup di kala ada yang membisikkan kuat supaya aku mati. dan perasaan untuk sukakan orang saat aku benci dan takut pada semua orang, perasaan untuk menyanyagi diri sendiri saat jiwa tak terkawal dan menyuruh2 untuk aku melukakan dan mencederakan diri sendiri. 

tak lain xbukan pengalaman tu semua buat aku mensyukuri nikmat yang Allah anugerahkan. 

cuma, aku syak pengalaman tu buat cara fikir dan cara tindak aku yang sekarang, berbeza. pendek kata, aku jadi orang lain. aku malas untuk fikir bende2 yang aku rasa kecil, mungkin sebab terbiasa fikir bende besar. aku malas untuk bersikap toleransi dan memujuk2 pada orang merajuk atau mengada-ngada. dan aku akan marah saat aku fikir aku perlu marah. aku jugak sesukahati tidak melayan saat aku rasa aku xperlu layan. 

aku fikir tindakan-tindakan ini agak emmentingkan diri sendiri. xpe kan, aku macam ni. kan. xpekan. 

xpelahh. biarlah aku mementingkan diri sendiri pun. 
sebab selama ni pun, aku tanggung semuanya sendiri 

lalalala~

Sunday, 10 January 2016

aku dalam hidayahcentreee bp

menulis itu terapi. so aku kene menulis. kene.

ok beb. assalamualaikum dan hai. harini nak bercakap tentang pengalaman aku dalam hcbp. 
first of all. honestlyy jarang aku nak menangis2 utk manusia ni. *paling2 teringat pun, menangis dalam mimpi. tapi utk hcbp pehh. tompah air mata beb. cam nak berpisah selamanya je perasaan sedih ttu. tapi we never know kann. dah sampai masa utk aku belajar kat tempat lain pulak. tapi hello, idokle teman menangis depan ahli yang lain malu waeh. 

ape2pun, pengajaran paling besar aku sepanjang berkecimpung dalam hcbp adalah. 

1) aku belajar tentang kehidupan. cantik percaturan tuhan. dulu aku anti kot bekerja dengan lelaki. keje kat daurah pun stress macam apa mengadap lelaki sepaanjang masa *nipu no sepanjang masa. tapi keje dalam hcbp, aku kene belajar mengenepikan emosi, belajar jadi profesional*sikit la, belajar untuk mentajmik, belajar berinteraksi, belajar approach stranger dan ape-apelah, yang nak xnak, kene bekerja dengan lelaki. demi dakwah, xboleh lari, xboleh mengamuk raikan tantrum xtentu pasal. dan ya, ia bantu mengubah aku. walaupun  awal2 dulu asyik menggila. 

2) belajar dalam organisasi. keje dalam organisasi adalah kerja dengan manusia. yangmacam2 ragam dan kita xboleh harapkan semua smooth dan baik belaka. x. mesti ada hujan panas di mana2. dengan peranggai teammate yang kadang2 baik dan menggembirakan tapi kadang2 lain pulak rasa macam nak pukul semua sekali. eh. boleh je aku nak blah/putus hubungan. tapi x beb, demi dakwahyang bilamana dah dimulakan, harus diakhirkan, maka aku belajar macam-macam tentang kemanusiaan. tentang pengurusan.*berurusan dengan jiwa manusia kan. kadang orang menyakitkan hati kita. kadang kita menyakitkan hati org dan kita buat mcm xde papeberlaku hahaha. kita yang susun, kita yang bentuk, dan kita yang paling mampu utk jadikan ia seeronok. 

3) semua orangg boleh menyumbang utk dakwah. xkira teruk/hina macam mana pun. buktinya, aku daah join. anda bila lagi? hihiu. aku sangat menggalakkan kalau korang berminat melibatkan diri dalam hc. jadi ahli lagi bagus !

anyway. sory salah silap. gila xsedih. tqvm utk semuanya. i appreciate it so much! nah ni aku share gambar2 =)
cepatlah hnto semua lauk, lapar dah ni

nasi xsampai lagi. ada yang sedang bertarung dengan diri utk tidak berubah menjadi monster *hakim. 

maigodd-orang mersing datang kot.

wajah2 penggerak hcbp+ sukarelawan pehhh fuyoo.

*saya nak jadi mc! -kata meera
3 orang hebad . ko kerja dengan diorangbaru ko tahu betapa mengkagumkannye diorang
*siapa nak tempah catering, call saya ! (kata bro awi sambil ketawa bangga )

yeh dapat sijil. hashtag nanas.
'you are fired !'

2dari kanan-alumni dan bakal alumni yan cantik.
3 tngah-orang kuat hcbp.
2 kiri-bakal ahli baru
paling kiri-pemantau. 

tiada dalam gambar-alumni kakdayang, AwinEwin dll

tolong angkat ibu jari masing2. 
'tak naakkkkk' -syuk rebel

 okdah tu saje. assalamualaikum =)

Monday, 4 January 2016

tips resdung

bismillah 
assalamualaikum dan hai. 

Image result for bersin
credit

nak kongsikan tips resdung bagi penderita resdung sekalian. mcam ni ceritanya (intro dulu). dulu resdung aku teruk sangat kot. pening kepala. gatal2 muka. bersin2. paling teruk sekali sampai  sesak nafas masa tido *kene ada kondisi yang betul utk bernafas dengan baik. hidung tersumbat. nafas pon kene bukak mulut. seksa jugak woi. nak cakap seksa tu, orang yang resdung teruk fahamlah. pgai2 bersin cm hape. memandu/study dll pun terganggu sebab asyik bersin berpuluh kali. pantang debu sikit, pantang aircond.

ade jugak berubat. macam2 cara. asap2, cara serbuk. cara sendirian berhad. cara buang sinus. buang ulat resdung. letak daun apendetah kat muka. cara mcm2 lagilah. duit keluar pun lajuuu je, tapi xbaik2 jugak. 

at the end, alhamdulillah, aku dah dapat balik nikmat menghidu. bersyukur rasanya dapat menghidu. nikmat rasa makanan dengan baik. nikmat bernafas dengan sempurna. alhamdulillah. 

apa aku buat? 
tiap kali hidung tersumbat *time tersumbat je, aku masukkan putik kapas dalam hidung. masukkan, dalam-dalam sampai hujung putik kapas tu. memang sakit sikit. tapi slow2 la, boleh je sebab hidung kita ada rongga. yang jadi resdung tu sebab rongga tersumbat. sinus xboleh keluar. so kita kene bantu diri sendiri supaya rongga dalam hidung tu xtersumbat. 

Image result for bersin
credit

mase masukkan putik kapas tu, kau akan rasa nak bersin2. rasa nak ludah. rasa mcm gatal sangat hidung. tapi kejap je. ko sedia la bekas untuk segala hingus sinus bagai tu siap tisu2 sekali, putik kapas sedia lebih. layankan je hidung ko sampai lega. sakit sikit tapi teruskan je setiap kali hidung tersumbat atau rasa teruk sangat hidung ko. xkan nak hembus hingus je paksa2, takut tanggal pulak hidung ko nanti.

hahahha.. tu je tips aku. sekarang hidung aku dah boleh berfungsi dengan normal. aku pun dan menjadi lebih cantik dan menawan. demikianlah tadi tips resung. sekian. 

*yang mengasihani anda penderita resdung sekalian. 
*semuanya dengan izin Allah. doa dlu. 

Tuesday, 1 December 2015

demi semua yg aku sayang

aku ketakutan dan aku tertekan.

keadaan jadi lebih buruk kalau aku fikirkan.

jadi aku kene tidur daripada fikir bukan-bukan.

wlaupun mementingkan diri.. tapi aku tahu itu yang lebih baik untuk aku.

please stay tuned. i just need a little time.

please forgive me.

aku akan datang balik dalam wajah happy, sihat dan cantik di hadapan semua orang.  =)


credit

Friday, 27 November 2015

tanya sama itu guru.

Assalamualaikum anak2 dan cucu2 smua,sblum nenek left,ingin nenek brbicara beberapa baris kata,,ilmu yg kalian ada smuanya benar,tapi cubalah renung jauh k dlm diri,adakah ketenangan dan kebahagiaan yg abadi d situ,jika ada alhamdulillah,jika masih bercelaru,tuntut lah lg ilmu kerna ilmu Allah tiada berpnghujung slagi kamu masih bernafas,,nenek left kerna nenek ni dah brusia,tak larat nak baca dan padam mesej yg byk,,moga rahmat Allah nyata atas kamu smua,slm syg dr nenek.
Ni daripada group wassap. Aku sangat terkesan dengan nasihat dia. Well well. ‘jika masih bercelaru,tuntut lah lg ilmu”. Kena sangat dengan jiwa aku yang sedang bercelaru. Rasa ada lagi yang belum settle.

Tapi realitinya, hidup xsemudah yang kita mahukan. Nak tuntut ilmu pun tak semudah mudah. Lagi2 kita sedang deal dengan manusia. Yang pelbagai kefahaman dan cara, ilmu dan hikmah.

Pernah aku berbincang2 dengan seorang guru yang aku kagumi. Dan sesuatu yang pelik yang aku temukan hasil perbincangan. Katanya zikir yang aku amal terlalu berat, belum sesuai dengan aku. (ziikir La ilaha illallah) katanya mulakan dengan istighfar sebab tubuh aku berceelaru dengan zikir yang berat. Aku sungguh tak mengerti dan ini membuatkan aku tertnya-tanya, dan bercanggah dengan kefahaman aku tentang agama islam selama ni. Malangnya bila aku bertanya dan bertanya.. (aku kaitkan dengan dalil dan hadith zikir tersebut) tiba-tiba orang tu marah dan meninggikan suara pada aku. 

Persoalan aku tetap belum terjawab dan dia still teruskan suruhannya (mengatakan tindakan cara zikir aku salah, sepatutnya mula dengan istighfar sebanyak berapa ribu kali entah). Aku tanya, “jadi sampai macam mana baru aku boleh mula ziikir lain”, lidah kamu sendiri aku tahu bila kamu sudah bersedia…(sebenarnya aku cannot brain, tapi tak boleh tanya lebih lanjut sebab dia emosi) *aku ada sebab yang kuat kenapa aku sukakan zikir La ilaha illallah itu. Kadang-kadang dalam tidur aku berzikir itu dan aku terbangun di tengah malam. Aku tenang dengann zikir tu sebab, maksudnya. Ilah. Salahkee nak beramal dengan zikir yg aku cinta, daripada aku xberzikir langsung??

*aku fikir, mungkin cara aku tanya yang silap..(kurang beradab atau macam mana) membuatkan dia marah.. xapa, jadi aku elakkan untuk bercakap lagi soal itu untuk elakkan pergaduhan.

Malangnya… banyak perkara lain yang dia nasihatkan aku.. (dalam pelbagai hal) dan bila aku tanya lagi  (sebab nasihatnya kebanyakan bercanggah dengan agama islam yang aku belajar selama ni), soalan aku tidak berjawab dan diakhiri dengan dia emosi dan meninggikan suara.

Kesimpulannya, aku mencari guru lain. Mungkin kami xserasi bersama. Huhu.

....................................................................................................................

Guru lain yang aku jumpa, sikap lebih kurang sama seperti dia. Menyuruh aku beramal dengan sesuatu perkara (zikir)tetapi dia seolah mewajibkan aku untuk beramal dengan zikir itu. Aku katakan, aku cuba nak istiqamah dengan amalan aku dulu.. yang guru aku ajarkan (Tn. Isa bin Man- iaitu baca quran 1 juz sehari). namun entah macam mana nak cakap ye… seolah mewajibkan aku dengan amal yang dia sarankan. *aku bersangka baik, mungkin dia cuba latih aku………..*tapi aku rasa dipaksa adalahh huhu. Siap cakap(pada ketika lain) *biarkan luncai dengan labu-labunya untuk orang yang tak nak berzikiir seperti yang diajarkan. Allahu. 

Aku rasa beliau keras sangat, mungkin kami xserasi bersama. huhu lagi. Atau aku yang salah faham. Enntahlaa. Tapi susah untuk aku beramal sebab manusia. Aku nak beramal kerana allah.

.....................................................................................................................

Ada guru lain pula.

Pun lebih kurang sama. Tak menjawab sebaliknya emosi, meninggikan suara, memotong percakapan aku dan mengatakan aku begitu dan begini. Mengatakan aku mempertikai.. allahu. Aku tak tau la cara aku cakap/bertanya itu  mempertikai atau bagaimana. Aku betul2 nak cari kebenaran.  Jadi hati aku belum tenang dan belum cukup puas dengan jawapan yang diberi, maka sebelum aku ikut aku cuba untuk fahamkan betul2 dan tanya apa saja yang aku xfaham. 

Dia enggan menjaawab, sebaliknya mengatakan.. belajar dulu. Ambil masa. Aku tanya macammana nak belajar.. u yg ajar  so i tanya la u untuk belajar….. xde jawapan, dan, dia emosi………..adui lagi. Kalau rasa aku belum sesuai untuk belajar ilmu anda yang tinggi itu, maka kenapa u kongsi ilmu tu pada I awal2 lagi.. aku pun xfaham. Mungkin dia mahukan orang yang dengar sahaja dan patuuh tanpa bertanya.

Hmm, itu sungguh bukan aku. Dalam quran banyak kisah malaikat bertanya, nabi bertanya, dalam hadith pun ada kisah sahabat bertanya… huhuhu… aku yang jahil ni lagilah banyak yang perlu ditanya.

.....................................................................................................................
Ada guru lain pula

Lagi pelik ajarannya. Dikata yang pelik2 yang tak pernah aku belajar tentang sislam sebelum ni. Katanya nama sebenar nabi Muhammad itu lain. Argh. Aku bertambah pening. Cara penyampaiannya adalah ‘haiii, nama nabi Muhammad takkan tak tahu?? Kata kenal nabi?? Cara mengajarr adalah sarkastik dan perli-perli aku.. Aku tanyakan.. mana sumber dia.. katakan nama nabi Muhammad sebenar adalah begitu dan begini.. lalu dikatakan sumbernya di tingkat 6 bawah Vatican Italy.. haaaa? 

Adeh.

Banyak persoalan yang aku kemukakan… jawapannya kurang memuaskan hati aku. Adui laa. Apekah ini. Aku mencari guru lain, lagi. Guru yang boleh mengajar aku, tanpa emosi. Tanpa marah-marah. Mengajar dengan tenang dan benar2 mahu muridnya faham.
.....................................................................................................................

Ada pula, lagi satu.. ajaran baru… tapi agak berahsia.. aku tanya, apa yang diperjuangkan pun.. dia tidak mahu kongsikan pada aku. Aku cakap.. kalau xnak tterangkan xpe.. aku boleh tanya orang lain yang sudi terangkan.. tapi dinasihatkann aku pulak supaya jangan taksub sangat mencari ilmu, nanti sesat………….(aku cannot brain.. kalau dia ada ilmu yg bnar, kenapa xmahu kongsi.. dan kalau takut aku sesat, kenapa tidak ditunjukkan guide mana untuk aku cari ilmu tu) Tak apalah… aku fikir ilmu tersebut exclusive untuk orang2 seperti dia. disebabkan  dia emosi…maka aku pun.. “xapalahh good for u”. *kebenaran xdapat disebarkan.
.....................................................................................................................
Kenapa ya, aku tak tahu, mungkin aku yang silap, mungkin dia yang silap. Entah. Aku benar-benar tak tahu. Akku nak cari kebenaran. Pasti aku hujah dan perbincangan. Namun malangnya perbincangan tak dapat diteruskan sebab.. emosi.. marah-marah. Janganla marah ambe. Ambe jahil, ambe dahagakan ilmu. Kita kan sama-sama nak cari kebenaran. Nak cari redha tuhan. Jika aku salah, aku ikut yang benar....

Aku sungguh terkilan. Sudahlah tidak dapat jawapan. Ditinggalkan aku dalam keadaan tertanya-tanya, keliru dan berasa diri salah, berasa diri jauh dari tuhan, berasa segala amal yang aku buat tak diterima(sebab aku thiqoh kat diorang). Beberapa hari aku tingggalkan quran, tingggalkan zikir tinggalkan tarbiyah. Sebab apa? Takut silap. (dah dikatanya zikir tu xsesuai dengan aku. Guane)
Lama-lama aku fikir, aduh, aku sembah apa sebenarnya????????

Aku cuba list down baik2. Apa sebenarnya masalahnya. Sebab aku memang celaru masatu. Siap buat status fb *aku nak merdeka dengan tuhan aku!.
Baru la aku sedar. Segelintir orang.. bila tak tahu nak jawab hal agama.. mudah memberi alasan..
1)      Belum sampai masa untuk kau dapat ilmu tu.
2)      Bende ni perlu berguru, xboleh sembarangan (dengan kata lain.. tanya org lain beb)
3)      Jangan banyak tanya….
4)      Jangan melampaui batas akal dalam berfikir.
5)      Dll.

Pendapat aku pula
1)      Masa akan tiba dengan usaha
2)      Abis anak murid/anak aku tanya, “jgn tanya aku, tanyalah ustaz sekian2 tu nak” abis kalau ustaz tu mati? *sory kasar ye,
3)      Nabi ibrahim pernah bertanya.. adakah ini tuhan.. malaikat pernah bertanya.. kenapa engkau hendak ciptakan manusia. Sahabat pernaah bertanya nabi … nabi pernah bertanya sahabat2..
kisah bani israil dalam surah baqarah, bertanya tu sebab lain… aku bertanya sebab nakkan jawapan.. tapi still, ada jawapan bagi setiap persoalan. Paling2 pun jawapan sahabat pada nabi ‘allah dan rasulnya lebih mengetahui’… (ilmu aku terbatas, setakat yang aku tahu, xde larangan bertanya, aku sedia dengan hujah lain, jika ada)
6)      Jangan melampaui batas berfikir.. (macam mana nak tahu batas sampai mana) tolongg listkan aku skop apa yang tak boleh ditanya. Yang aku tahu Cuma tak boleh bertanya tentang allah.. (sifatt2 allah boleh kan). Lagi satu.. Jangan melampaui batas akal dalam berfikir,, tapi kita tak disuruh membataskan akal fikiran dari berfikir, betul?

Aku tak tahulah kalau-kalau nabi muhammad pernah jawab macamni masa mengajarr sahabat2. Ilmu aku sangat sikit. Kalau ada kongsikan.

Kemungkinan yang aku dapat simpulkan… jawapan sebenar atas setiap persoalan, mudah… (saya tak tahu). Tapi yang menjadi masalah bila, berbincang untuk menang, bukan untuk mencari kebenaran. Maka apa saja hujah tak mahu didengar, takmahu dilayan, dan dikatakan… “belum sampai masa untuk kau faham”.

Aduh. hinanya aku xmampuu nak faham apa2.. kalau aku diam saja.. mungkin dia rasa aku fahham. ? agaknya.

Dia marah2 aku.. padahal aku rasa aku yang patut marah padanya… sesukahati kata aku xsabar. Sesukahati kata tindakan aku salah. Sesukahati kata aku xsampai masa untuk tahu (xlayak). Sesuakahati kata itu dan ini pada tindakan aku. (sampai aku keliru nak beribadat macam mana-yang benar)

Aku nak cari kebenaran! Tahu kan bagaimana perasaan tanda tanya yang disimpan dalam hati. dah lasemua yang kau sampaikan tu mengubah cara pandang dan cara ibadat aku.  Kalau aku tak tanya, bererti aku tak fikirkan langsung apa yang kau perkatakan. Tapi……. Kau pula yang emosi..

Sudahlah. Aku benar-benar penat. Aku serahkan pada tuhan untuk guide jalan hidup aku. Alhamdulillah sekarang aku kenal seorang guru yang sabar dan menjawab segala persoalan aku, siap dengan dalil dan berbincang secara terbuka. Aku jadi lebih jelas dengan tindakan aku.

Aku serahkan pada tuhan untuk semuanya. (Hari hari aku doa ditunjukkan jalan yang lurus) Mungkinn mereka betul, mungkin aku betul., mungkin dia silap, mungkin  aku silap. Moga-moga allah lindungi diri kita semua daripada merasakan diri hebat mahupun bersangka buruk pada orang dengan mengatakan orang tu belagak hebat.

Anyway, dulu aku pernah fikir,

“fokus baikkan diri.. kiamat tetap berlaku.... apa guna nak kaji habis2. org xsolat, still xsolat. org derhaka.. still derhaka. 

apa guna nak kaji. Huahua.

(fikiran dulu2, tentang kiamat)

Sampailah aku sedar.. semua ilmu adalah mulia untuk dipelajari/untuk dikaji. Xperlu pandang remeh/pandang rendah pada ilmu orang lain/pada iltizam orang lain untuk menuntut ilmu. Kalau xmampu tuntut ilmu yang sama, raikan orang lain.
Yang penting.. bagaimana ilmu tu beri kesan pada akhlak dan iman kita.

Okdah.
Aku mungkin betul, mungkin silap. Aku terbuka dengan sebarang perbincangan.. asalkan dengan emosi yg stabil dan akal yg waras.


Sunday, 22 November 2015

ostajah toward ustaziatul alam.

dulu2 aku selalu wasap/mesej/pm fb memana ustaz/ostajah terdekat untuk bertanyakan banyaakkk soalan2. 

1) bila kat tempat belajar,jarang dapat bersemuka untuk berbincang. 
2)bila berbincang di kelas, xdapat berbincang lama sebab kena fikirkan yang kita belajo sekelas, bukan aku sorang nak belajo. (nak bertanya pun kene agak2 jugak)
3)nak telefon-masalah kredit la pulak =p

namun agakk terkilan, sebab  tak semua ustaz/ostajah suka/selesa berbincang bab agama di media. kebanyakan persoalan yang diajukan hanya krik2... tiada sebarang respond dari ustaz/ustazah yg aku tanya.. *sebenarnya kalau xnak jawab.. respond 'xnak jawab' pun better kot =p sampaila aku keekadang fed up.. sebab bagi aku maksud ustaz/ustazah tu adelah rujukan.. (seharusnya mudah untuk kita rujuk).. yg aku faham laa.. macam maksud ustaziatul alam (rujukan alam). huhu.

memikirkan hal itu, bila murid2 mintak no telefon(last day intern), aku bagi je.. mudah2an sedikit sebanyak boleh berkongsi manfaat/perkongsian/peringatan ke ape ke kann.. (hajat di hati begitula)

namun.. namunn.. er. barulah aku sedar yang hobi murid2 aku adalah bertanya 'cikgu tengah buat ape tuu'. kalah pakwe makwe(ok jugak la. jadi peringatan jugak.. kalau cakap tengahmengaji tadi.. *insaf sikit murid, kalau cakap.. tengah tengok katun ni.. *mau kene 'ostajah akhir zaman betul ni'

anyway.. 
bersyukur sgt2 diperkenalkan dengan bathamim. dan diperkenalkan dengan guru yang banyak bersabar dengan aku. *mudah2an sabar tu berkekalan. amin. 

ok tu je nak cite. 
*sudut pandangan  peribadi aku yang boleh jadi betul dan boleh jadi  salah. 

Thursday, 12 November 2015

feel so blessed :')

 i feel so blessed. banyak perkara semakin baik.

hari ini aku bangunn pagii2 dalam keadaan allah bangunkan dan sempatkan aku untuk qiam.

hari ini allah hidupkan aku dalam keadaan masih ada air mata untuk menangisi dosa.

hari ini aku terpijak ubat stapler tapi kaki xberdarah pun.

i feel so blessed dengan diri aku sendiri  walaupun banyak sangat dosa yang aku buat dan xlayak untuk apa pun.

i am so blessed. Ya Allah.. ini aku ni............hanya Engkau yang mengetahui bagaimana sebenarnya aku.. danEngkau yang mencatuurkan aku... dengan jalan2 yang aku perlu tempuh

Wednesday, 4 November 2015

task jawi bebudak

Image result for jawi
credit

masetu kelas jawi. jadi aku bagi task menulis karangan dalam tulisan jawi. *exam dah lepas, jadi aku mengajar murid ikut sukahati aku.di samping aku nak kenal lebih sikit murid2 yang aku kasehii ini. aku suruh diorang buat karangan bertajuk 'ujian terbesar dalam hidup saya'. 

kenapa aku pilih tajuk tu, sebab ape2 yang berlaku pada seorang budak di usia kanak2, sangat mempengaruhi perangai dia sehingga dewasa, dan apa yang dia  tulis, sedikit sebanyak menunjukkan bagaimana dia. 

lepas baca tulisan2 mereka, aku rasa sebak, nampak laa gaya tulisan, perasaan dan kesedihan yang diorang tanggung tu. *walaupun usia  baru 10 tahun. macam2 ceritanya. ada yang ada penyakit.ada yang kematian haiwan peliharaan. kematian org tersayang ada yang hilang di pasaraya, ada yang excident dan macam2 lagi lahh xkan aku nak kene taip semua pulak.  

cerita ada yg kelakar( camne boleh salah tajuk budak ni) tapi banyak yang sedih la. *try empati la acah2nye,   

tapi, ada satu cerita paling sedih sekali antara yang sedih2 tuu. 
*apesal teruk bebeno jawi korang, siapa yang ajar jawi huh huh? aiyoyo.